Amai! sjiek!ThomSten schreef:
Fototopic !
- ThomSten
- Poster rang 2

- Contacteer:
Re: Fototopic !
Vanmiddag mooi weer. Wandelingske gedaan.
Hier een zicht op de vallei waar ik woon.
In het midden de papiermolen Herisem.
Gezien het een heel grote foto is (samenvoegsel van 5 foto's als één panoramafoto) heb ik hem hier niet gezet, maar klik effe door naar wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... mmolen.jpg
Mijn huis staat er ook op, zij het heel klein. Hier een uitsnede van de foto. Mijn huis is dus dat witte huis tussen de bomen.

Hier een zicht op de vallei waar ik woon.
In het midden de papiermolen Herisem.
Gezien het een heel grote foto is (samenvoegsel van 5 foto's als één panoramafoto) heb ik hem hier niet gezet, maar klik effe door naar wikipedia:
Mijn huis staat er ook op, zij het heel klein. Hier een uitsnede van de foto. Mijn huis is dus dat witte huis tussen de bomen.

0 x
- Christel
- Poster rang 5

- x 3251
- x 1602
Echt een prachtige foto!ThomSten schreef:Gezien het een heel grote foto is (samenvoegsel van 5 foto's als één panoramafoto) heb ik hem hier niet gezet, maar klik effe door naar wikipedia:
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
- ThomSten
- Poster rang 2

- Contacteer:
Dagske op stap geweest in Gent en Wondelgem.
150 foto's gemaakt, maar die ga ik hier allemaal ni tonen zenne.
Ik zal der ééntje tonen:

150 foto's gemaakt, maar die ga ik hier allemaal ni tonen zenne.
Ik zal der ééntje tonen:

0 x
-
Pearl
- Poster rang 1

- ThomSten
- Poster rang 2

- Contacteer:
- ThomSten
- Poster rang 2

- Contacteer:
- johan1969
- Poster rang 5

- x 26
- x 276
- ThomSten
- Poster rang 2

- Contacteer:
Charleroi. Intriest verhaal. Politieke blunders. Dat is een onafgewerkt viaduct dat nog kilometers doorloopt (ruwbouw voltooid, zelfs de bovenleidingspalen lopen nog een heel stuk door) maar het spoor eindigt hier. Er zijn andere metrolijnen in Charleroi die volledig afgewerkt zijn maar nooit in dienst gekomen. Na afwerking bleek de exploitatie met bussen goedkoper...
Volgend tekstje schreef ik voor mijn website:
Volgend tekstje schreef ik voor mijn website:
De huidige infrastructuur van Charleroi is het resultaat van een triest stuk geschiedenis waarin afschaffen en geldverspilling de hoofdrol spelen.
Ooit was gans België hét tramland bij uitstek. Overal ten lande liepen buurspoorweg-tramlijnen, als aanvoerlijnen naar steden of naar spoorwegstations. Omdat deze trams vaak door landbouwgebieden reden werden ze in de volksmond vaak 'boerentrams' genoemd.
In de streek tussen La Louvière en Charleroi was er lange tijd zeer veel industrie, vooral steenkoolmijnen. Het is dan ook niet onlogisch dat het drukste gebied van tramlijnen hier was. Deze streek werd bij tramhobbyisten ook wel 'la centre' genoemd.
In de jaren 1960 en 1970 kreeg Charleroi hopen geld dankzij de typisch Belgische wafelijzerpolitiek. Hiermee was besloten het MLC - Métro Légér du Charleroi (Lichte metro van Charleroi) te ontwikkelen. Men was immers van mening dat de wegen vrij moesten zijn voor de alsmaar toenemende auto's en de oplossing zou zijn de trams onder de grond te stoppen. Charleroi is eigenlijk een veel te kleine stad voor een metro. Er werd een heus 'spinnenweb' van lijnen voorzien: Een centrale ringlijn met 8 (!) vertakkingen naar de nabije gemeenten.
Intussen werden de buurttramlijnen elders in België ook allemaal stuk voor stuk afgeschaft, uitbating met bussen bleek goedkoper. In Charleroi hield het buurttramnet het langst stand. Toch sneuvelden steeds meer lijnen, en sommige stukken metro kwamen in dienst, al was dit niet echt een alternatief voor de vele afgeschafte lijnen.
Voor de metro van Charleroi werd letterlijk met geld gegooid. Het ene station is nog inmenser dan het andere. Maar op een keer raakte het geld op. De zuid-oostelijke metrotak richting Chatelêt is al sinds 1985 voltooid, maar toen hij af was bleek diensten rijden met bussen goedkoper. Deze lijn is vandaag de dag overgeleverd aan vandalen en de natuur. Indienstname zal er wellicht nooit komen, ook al omdat een metrolijn hier eigenlijk compleet overbodig is.
Slechts een paar takken werden voltooid. De centrale ringlijn is ook niet voltooid, mar wel bijna. Hij loopt nu van Sud over Beaux-Arts naar Parc. De tak naar Fontaine l'Eveque is lang ook maar half in gebruik geweest (verbonden via 'oude' tramlijntjes), maar de TEC (die sinds 1991 uitbater is) heeft deze lijn in 1992 alsnog in zijn geheel in dienst genomen, het is een metrolijn door landelijke gebieden...
Hetzelfde geld voor alle nu in dienst zijnde baanvakken oostelijker dan Beaux-Arts.
Aangezien al deze metro-vakken verre van rendabel zijn had de TEC geld nodig. Zo werd in 1994 ook de laatste volwaardige buurttramlijn (van Charleroi naar Binche en La Louviere) afgeschaft, ten voordele van een nutteloos metrotracé, daar waar bussen zelfs sneller zijn.
De enige nog bestaande 'boerentram'-baanvakken zijn deze die van een stelplaats lopen naar het metronet. Dit is de hoofdreden waarom deze buurtlijnen nooit zijn afgeschaft. De tramlijn naar de stelplaats van Jumet wordt enkel maar gebruikt om trams van en naar de stelplaats te rijden. In Anderlues daarintegen rijden alle trams van het metronet door tot iets verder dan de stelplaats, over een kort stukje traject met nog een typisch buurtspoorwegkarakter. Het laatste stukje van België...
De TEC heeft een vloot van 54 tramwagens type BN (wafelijzerpolitiek: de kust heeft 50 mortorwagens type BN). Voor de paar lijnen van het metronet die voltooid zijn én in dienst gekomen (want in Charleroi is dat niet hetzelfde!) zijn dat er veel te veel. De TEC houdt steeds slechts het aantal trams rijvaardig dat nodig is voor de dienst. Ook rijdt nog ongeveer 1/3 van de trams rond in de oude crème-oranje buurtspoorwegkleuren, wat aantoont dat de TEC heel het MLC-net liever kwijt is dan rijk. Niet heel onlogisch ergens...
0 x
- ThomSten
- Poster rang 2

- Contacteer:
-
zotteken
- Poster rang 1

- Contacteer:
- ThomSten
- Poster rang 2

- Contacteer:
M'n broer, ik nam de foto.manon schreef:Haha, zalige foto!!!! Ben jij dat die daar staat?
Was wel lollig, we waren gewoon aan het fietsen en ergens langs de weg zomaar ineens die rotspartij.
0 x
-
xenium
- Nog geen rang
Ik wil mij meer gaan bezighouden met fotografie en daarom dat ik met een vraagje zit... Hopelijk zijn hier een paar thuisfans die me hierbij kunnen helpen...
Iemand raadt mij het toestel 'Nikon D80' aan. Zou dit een goed toestel zijn?
Groetjes
Iemand raadt mij het toestel 'Nikon D80' aan. Zou dit een goed toestel zijn?
Groetjes
0 x
"Ik zie het aan uw ogen dat je met mij op de foto wilt" (quote Geert Hunaerts)...
- ThomSten
- Poster rang 2

- Contacteer:
Natuurlijk is dat een goed toestel...
Maar het belangrijkste is de persoon die de foto maakt.
Niet het fototoestel maakt de foto, maar de persoon die hem bedient.
Het is voor een goede fotograaf mogelijk nog de mooiste foto's te maken met een "prul-camera",
het omgekeerde is maar al te vaak niet waar!
Maar het belangrijkste is de persoon die de foto maakt.
Niet het fototoestel maakt de foto, maar de persoon die hem bedient.
Het is voor een goede fotograaf mogelijk nog de mooiste foto's te maken met een "prul-camera",
het omgekeerde is maar al te vaak niet waar!
0 x