Nieuw: Politiek

Gesloten
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

Het beloven in ieder geval leuke onderhandelingen te worden >> CD&V heeft SP.A eigenlijk nodig voor een twee derde meerderheid om de staatshervorming erdoor te krijgen. CdH wil dat CD&V afstand moet doen van N-VA maar CD&V zeggen op hun beurt dat ze ook een regering kunnen vormen zonder de CdH. MR wil pas in 2009 praten over een staatshervorming (na de waalse verkiezingen dus).
0 x
On the mental count of ten, you will be in Europa.
Be there at ten.
Mette Marit
Poster rang 2
Poster rang 2

Bericht door Mette Marit »

mja, De Gucht loopt te triomferen omdat de blauwe de grootste familie zijn in België... :roll:

Langs de andere kant, als ze Leterme gaan boycotten op het vlak van de staatshervorming gaan ze nog meer kiezers verliezen...tenzij ze de MR het vuile werk laten doen....en het ziet er zo naar uit...

Enfin, it sucks...
0 x
zotteken
Poster rang 1
Poster rang 1
Contacteer:

Bericht door zotteken »

Effe denken he .. Er is een 2/3 meerderheid nodig..
In de kamer halen alle Vlaamse partijen samen 88 zetels. Er zijn er dus nog 12 nodig voor die staatshervorming.
Gezien de CD&V het Vlaams Belang in hun Cordon houdt zitten we echter maar op 71 zetels. Dus nog 29 zetels nodig.
Als geen enkele Waalse partij dus toestemt met die staatshervorming dan komen we nergens.

Bij de Senaat : In de Senaat zijn er 71 zeteltjes te verdelen.
2/3 hier zou dus ongeveer 48 zetels moeten zijn. Nu de Vlamingen allemaal samen hebben er 25 die automatisch verkozen zijn. Daar moeten dus nog 21 gemeenschapsenatoren en 10 gecoöpteerde bij .. Waarvan in totaal 16 senatoren Vlaams zullen zijn. dat brengt het totaal aan Vlaamse zetels op 41. Daar moet je dus het Vlaams Belang nog op zen minst vanaf halen.

Kort samengevat : Indien maar 1 Waalse partij meewerkt dan hebben we nog steeds alle Vlaamse partijen nodig. Indien er Vlaamse partijen in de oppositie zitten dan zullen we meer Waalse partijen nodig hebben.
Nog korter samengevat : wedden dat er weer niks van die staatshervorming in huis komt ?
0 x
Never put a sock in a toaster
Mette Marit
Poster rang 2
Poster rang 2

En daar hebben we het al...Reynders wordt informateur...

Ben mij weeral aant opjagen...Hopelijk laat Leterme hem niet doen door die smurfen...

Troost,
Een waal wordt informateur, een vlaming formateur = PREMIER.
0 x
zotteken
Poster rang 1
Poster rang 1
Contacteer:

Bericht door zotteken »

Voor wie het nog niet gezien heeft : Guy4kids

Afbeelding

Ha een gans cool Blauw konijn ! Met een BH ( bekende hond ) hihihi ...
Ik ben benieuwd wat Leterme daarvoor in de plaats te bieden heeft ? Een Geit ? :lol: :roll2:
0 x
Mette Marit
Poster rang 2
Poster rang 2

welke taal spreekt die hond????
een beetje AN mag wel vind ik...

Enfin, hij had beter zijn pijlen gericht op mensen die wel al mogen stemmen :roll: :lol:
0 x
zotteken
Poster rang 1
Poster rang 1
Contacteer:

Bericht door zotteken »

Mette Marit schreef:welke taal spreekt die hond????

Enfin, hij had beter zijn pijlen gericht op mensen die wel al mogen stemmen :roll: :lol:
Gents .. is da nie u taal ? :P
0 x
Mette Marit
Poster rang 2
Poster rang 2

zotteken schreef:
Mette Marit schreef:welke taal spreekt die hond????

Gents .. is da nie u taal ? :P
nee ik spreek totaal geen Gents...
Maar inderdaad ik had het moeten weten, ma heb dan ook maa 3 seconden geluisterd... :wink:
0 x
Mieke
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door Mieke »

Vraag me trouwens af waarom wij Vlamingen niet op Waalse partijen mogen stemmen en andersom :?
Het feit dat de liberalen toch mee zouden mogen in de regering komt door de Walen. Belgie is toch één land en het waren federale verkiezingen dus waarom niet stemmen op partijen uit héél Belgie :shock: :roll:

Mja ik ken ni veel van politiek dus hier zal wel een reden voor zijn zeker?
0 x
Elvis isn't dead cause I heard him on the radio...
zotteken
Poster rang 1
Poster rang 1
Contacteer:

Bericht door zotteken »

Mieke schreef:Vraag me trouwens af waarom wij Vlamingen niet op Waalse partijen mogen stemmen en andersom :?
Het feit dat de liberalen toch mee zouden mogen in de regering komt door de Walen. Belgie is toch één land en het waren federale verkiezingen dus waarom niet stemmen op partijen uit héél Belgie :shock: :roll:

Eum shoot me if I'm wrong ma hier is wa ik ervan denk :

Omdat we in België met een dispropotionele verhouding zitten tussen Vlamingen en Walen is er dus ook een zetelverhouding in Kamer en Parlement naargelang het aantal inwoners. Op die manier is niemand over of ondervertegenwoordigd.
Logisch gezien kiezen dus de Vlamingen Vlamingen en de Walen Walen..
Non ?
0 x
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

Mette Marit schreef:mja, De Gucht loopt te triomferen omdat de blauwe de grootste familie zijn in België... :roll:

Langs de andere kant, als ze Leterme gaan boycotten op het vlak van de staatshervorming gaan ze nog meer kiezers verliezen...tenzij ze de MR het vuile werk laten doen....en het ziet er zo naar uit...

Enfin, it sucks...
heu, de VLD is niet van plan om Leterme te boycotten wat de staatshervorming betreft hé. :) Enkel de walen zijn dat van plan.
0 x
Be there at ten.
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

Mieke schreef:Vraag me trouwens af waarom wij Vlamingen niet op Waalse partijen mogen stemmen en andersom :?

Maar waarom zou een Vlaming op een Waalse partij stemmen of omgekeerd ? :)
0 x
Be there at ten.
zotteken
Poster rang 1
Poster rang 1
Contacteer:

Bericht door zotteken »

frank schreef: Maar waarom zou een Vlaming op een Waalse partij stemmen of omgekeerd ? :)
Solidariteit ?

Geestig he ...
0 x
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door frank »

zotteken schreef:
frank schreef: Maar waarom zou een Vlaming op een Waalse partij stemmen of omgekeerd ? :)
Solidariteit ?

Geestig he ...
Ja, k weet het, k heb de slechte gewoonte om overal smiley's te gebruiken in m'n berichtjes zonder dat ze echt nodig zijn. :oops:
0 x
Be there at ten.
zotteken
Poster rang 1
Poster rang 1
Contacteer:

Bericht door zotteken »

frank schreef:
zotteken schreef:
Solidariteit ?

Geestig he ...
Ja, k weet het, k heb de slechte gewoonte om overal smiley's te gebruiken in m'n berichtjes zonder dat ze echt nodig zijn. :oops:
Lol dat bedoelde ik niet ..
Mijn punt sluit eigenlijk aan bij dat van u ..
Die Geestig he sloeg dus eerder op het feit dat Solidariteit nogal een stom idee lijkt .. gezien de hoge cijfers die partijen à la het Vlaams Belang behalen.
0 x
Gesloten