OPEN BRIEF tav heren/dames scenaristen....

Plaats hier je berichtje over de soap Thuis in het algemeen.
Forumregels
Hieronder komt alles te staan wat met Thuis te maken heeft. Let op, alle verhaallijnen rondom bepaalde personages horen in het personagesforum (http://thuisonline.be/viewforum.php?f=1)(Geen spoilers !)
Plaats reactie
Tiboko
Poster rang 3
Poster rang 3

Re: OPEN BRIEF tav heren/dames scenaristen....

Bericht door Tiboko » di 01 mei 2018, 19:43

heidiw schreef: Alles wordt vergeven hoe erg het ook is, behalve Jana. Jana die het beroepsgeheim schond kon niet vergeven worden. Maar ach ja, ze deed het maar om haar vriendin tegen een verkrachter te beschermen en dat kan toch niet...
Integendeel zelfs, de dader moest en zou een tweede kans krijgen. Euh of was het een derde (intussen)? En nog steeds mag hij gewoon verder de jeugd blijven coachen. Knap :twisted:
0 x

satine
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door satine » do 10 mei 2018, 11:32

Beste scenaristen,

als het goed is, mag het ook gezegd worden.
Ik vond de manier waarop Thuis afscheid heeft genomen van Luc heel mooi gebracht.
Tevreden over zijn laatste kampvuur, met zijn geliefden bij hem.
Gelukkig is een langdradige en emotionele euthanasie ons bespaard gebleven.
Hoewel het overlijden van Luc tijdens de reis ergens wel in de lijn van de verwachtingen lag, was het moment perfect gekozen.
Dank daarvoor.
0 x

ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door ikke » wo 24 okt 2018, 08:14

Scenaristen,
Thuis is nu het kijken echt niet meer waard! Maar dankzij een jarenlange gewoonte zet ik mij toch nog bijna automatisch voor TV met de zekerheid dat 't een halfuurtje "loslaten" is.
Tot gisteren nog altijd met een sprankeltje hoop dat er toch wat interessants of leuk zou te zien of te horen zijn.
Erger/saaier/belachelijker kunnen jullie het waarschijnlijk niet meer maken.
Het ga jullie goed.
Tot???
0 x

ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door ikke » vr 09 nov 2018, 12:33

Schrijverkes,

Jullie verbazen mij toch nog keer op keer. Als ik ervan overtuigd ben dat het echt niet meer slechter of ongeloofwaardiger kan, toveren jullie toch nog een absurditeit uit jullie hoed. Niet te doen, nu stellen jullie Zoë voor als ruilpop. De eerste is stuk, maar dat was wel de mijne want ik zorgde ervoor en die nieuwe wil ik niet. Neem ze maar terug Waldek!

Komaan dat moet beter, hé, wat voor voorbeelden geven jullie aan de kinderen en pubers die groten getale naar Thuis kijken!
:thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

grt Ikke
0 x

Tegelprutser
Nog geen rang

Bericht door Tegelprutser » za 10 nov 2018, 01:25

Lieve scenaristen, Ik wil wel een half kilootje van wat jullie roken tijdens het bedenken van de Thuis verhaallijnen. Straf spul.
0 x

ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door ikke » wo 05 jun 2019, 08:23

Scenaristen,
Ik vraag mij af of jullie jezelf of het schrijven van Thuisverhalen nog ernstig nemen?
De realiteit is nu voor zowat ieder onderwerp dat getoond wordt ver te zoeken. Ongeloof, verbazing, verontwaardiging, dat is wat ik voel als ik nu naar Thuis kijk.
Om maar één verhaallijn te noemen, neem nu het geval Stan,zo onrealisitisch!
Ouders met zorgenkinderen gaan toch wel wat zorgvuldiger om met hun getormenteerde pupil(len)! :boo:
En een dokter die zo slordig omgaat met een mens met psychische problemen die bovendien haar eigen kind is??? Nee, dat gaat er bij mij helemaal niet in. :naughty:
Ik schaam mij in jullie plaats. Zo'n mooie kans om die problematiek aan te kaarten en het taboe te doorbreken , en jullie maken er zo'n zootje van!
Niet te doen!
Volgend seizoen herpakken jullie je toch, hé?
aub
mvg Ikke
0 x

Christel
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Christel » wo 05 jun 2019, 14:39

Beste scenaristen,

hoewel ik me kan voorstellen dat het niet eenvoudig is om jarenlang spannende en toch geloofwaardige verhaallijnen te blijven schrijven, vraag ik me toch hoe langer hoe meer af of jullie je werk eigenlijk nog wel leuk vinden. Niks lijkt mij namelijk leuker en interessanter dan schrijven over extreme situaties en daar dan toch op een mooie en zo realistisch mogelijke manier de menselijke kant van te kunnen belichten. Het voordeel van schrijven voor een soap is dan nog dat het al eens wat gekker mag allemaal, waar je jezelf als schrijver toch heerlijk op kunt uitleven, zou je denken.
Zeker wanneer je ook nog eens een aantal fantastische acteurs tot je beschikking hebt om dat alles uit te beelden en in de verf te zetten.

Het stemt mij dan ook hoe langer hoe treuriger om toch nog eens af te stemmen op Thuis en er dan achter te komen dat de inspiratie blijkbaar mijlenver te zoeken is. De personages zijn tegenwoordig van een soort bordkarton. Karikaturen van de mensen die ze ooit waren en nog grotere karikaturen van gelijkaardige mensen die je in het dagelijks leven tegenkomt.

Geen enkel cliché wordt geschuwd om toch weer een paar weekjes tot de seizoensfinale gevuld te krijgen.
Mensen boven de 70 zijn blijkbaar ineens chagrijnige zeurkousen die totaal geen eigen leven meer hebben. Vriendschappen zijn alleen interessant wanneer het zo uitkomt, om ze vervolgens af te danken wanneer er een ruzietje benodigd is om de boel te laten klappen.
Kinderen met psychische problemen worden zonder blikken of blozen in beeld gebracht terwijl ze hun moeder aftuigen, om ze vervolgens zonder een woordje uitleg of logica verder te zien doen alsof er niks gebeurd is. En vrouwen die voorheen blijkbaar genoeg gezond verstand hadden om een moeilijke opleiding af te ronden en een dokterspraktijk te leiden, zijn nu kennelijk ineens gedegradeerd tot geitende pubers die het wel geinig vinden als een vrouw ongewild besprongen wordt.

Ik weet niet waar jullie inspiratie tegenwoordig nog vandaan komt, maar zou het in de toekomst wel heel leuk vinden als dit eens uitgelegd wordt in een van die hippe filmpjes op Facebook, bijvoorbeeld. De bloopers die daar gepost worden zijn sowieso amusanter om te kijken dan Thuis zélf, tegenwoordig, dus misschien is dit ook wel een succes. :thumbup:
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..

satine
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door satine » wo 05 jun 2019, 16:07

Ik kan alleen maar akkoord gaan met wat mijn medeforummers hierboven gepost hebben.

Dus, heren en dames scenaristen, hopelijk doen jullie hier wat mee.
Dat zou heel erg op prijs gesteld worden.
0 x

Thom
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Thom » do 06 jun 2019, 12:56

Volledig akkoord met iedereen hier. Thuis volg ik bijgevolg nog maar half of soms zelfs voor een kwart , omdat de verhaallijnen totaal niet stroken met de realiteit . Stan die mag gaan en staan van zijn instelling waar hij wilt, zijn doen en laten die niet eens gecontroleerd worden, ik neem toch aan dat de psychiatrie op de hoogte is van de agressie van Stan? Moraal vind ik het wel erger dat hij niet eens zelfbesef (meer) heeft over wat hij doet en wat hij allemaal gedaan heeft. Hij gaat gewoon zijn gangetje zonder er bij stil te staan dat hij zoveel levens kapot gemaakt. :thumbdown:
0 x

ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door ikke » zo 23 jun 2019, 08:17

Dag,
Ik erger mij groen en blauw aan de belachelijke verhaallijnen. Vooral aan die historie in het gemeenschapshuis.
Al die verstandige, bergripvolle, vergevingsgezinde bewoners lopen daar schijnheilig vriendelijk te doen tegenover Christine, doen amper hun mond open als die weer een "stoot" uithaalt.... Maar op de vrijgezellenavond maken ze haar kapot.
Stan die als een wandelende tijdbom met foute vriend Boris optrekt zonder dat ie, in behandeling zijnde, op één of andere manier gecontroleerd wordt? Dat leidt dan naar een treinongeval om de mensen erop te wijzen dat spoorlopen levensgevaarlijk is...
Als je't aan mij vraagt, zou spanning, actie en humor evenwichtiger mogen verdeeld worden over 't ganse seizoen. De meeste afleveringen zijn dit seizoen oersaai geweest tot nu, nu de zomerstop in zicht komt slaan jullie ons om de oren met gebeurtenissen die ons met verstomming slaan. Wanneer zal het tot jullie doordringen dat het zo niet verder kan?
Langs de ene kant is "Thuis" maar fictie, langs de andere kant willen jullie mensen "opvoeden". Ik betwijfel ten zeerste of jullie daarin zullen slagen. Volgens mij kijken mensen naar een tv-programma als "Thuis" om zich te amuseren. Laat het opvoeden en sensibiliseren maar aan ernstiger kanalen over. Wie daarnaar kijkt doet dit met de bedoeling om bij te leren. Dat is niet de taak van "Thuis", mijn gedacht!
Tot zover mijn preek.
Prettige vakantie!
Ikke
0 x

ThuisStan123
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door ThuisStan123 » zo 23 jun 2019, 10:23

Van mij geen brief, maar ik wil graag een paar dingen zeggen. Ik ben nog maar een jaar of drie geleden met Thuis begonnen en altijd was er een vaste tendens. De gewone afleveringen die meestal 'normaal' verliepen en opbouwden naar iets spannends of confronterend (bij uitzondering iets dat nóg meer confronterend was, zoals de laatste acties van Danny) en dan ook de seizoensfinale als de grote knaller.

Maar ik heb dit seizoen al zeker drie afleveringen gezien die perfect voor een seizoensfinale hadden kunnen doorgaan. Het zouden er vier geweest zijn (aflevering met het treinongeval) als ik op een gegeven punt niet gestopt was. Een belangrijke reden waarom ik gestopt ben is omdat ik de verhaallijn met Stan nog maar moeilijk kon verteren en ik moest er gewoon afstand van nemen. Desalniettemin ben ik alles blijven volgen en als ik de unanieme negativiteit zie, kan ik niet anders dan besluiten dat ik er goed aan deed. Veel personages lijken 'out if character' te zijn, en dat is nog een understatement. Het zal nog even duren voor ik de draad weer oppak en zelfs dan nog.

Is dit een brief? :denk: Dat is jouw gedacht! :lol:
0 x

johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door johan1969 » ma 24 jun 2019, 13:57

Ik ga akkoord met de bovenstaande opmerkingen.

Wat mij vooral stoort is dat Thuis tegenwoordig zo belerend en moraliserend is (idem Buren). Of dat ze inspelen op actuele thema's.

Bv transgenders, spoorlopen, seks tussen partners met n groot leeftijdverschil, armoede bij werkende mensen etc … Vroeger hadden we vluchtelingen, hoofddoeken, homo's, druggebruik, moord, mensen in n rolstoel etc

Ik vraag me af of er nog een 'normaal' gezin bestaat in Thuis.

Het is wel goed dat die thema's aangekaart worden maar soms is het té
0 x

johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door johan1969 » ma 24 jun 2019, 13:58

En ja, personages die plots van karakter veranderen zijn ook wel raar
0 x

Plaats reactie