Taalgebruik omroepers
Forumregels
Hier kan je praten over allerlei andere tv-programma's.
Hier kan je praten over allerlei andere tv-programma's.
-
- Poster rang 1
Taalgebruik omroepers
Heeft er iemand al opgemerkt dat er tegenwoordig, tgo vroeger weinig of geen belang meer wordt gehecht aan correct ABN van bvb onze nieuslezers, omroepers, reporters ed ? Als je vroeger een franse R had of een sissende s moest je naar de logopedist. Ook qua voorkomen lijken alle regels vergaan. Ik vind dit wel spijtig aangezien ik mijn kids de juiste waarden wil bijbrengen. Nette kleren en correct taalgebruik zijn daar een groot deel van, maar als de tv-mensen al praten over 'le bourgemestre' ipv le maire, dan stel ik vragen ....
- kittykattenfan
- Poster rang 1
Re: Taalgebruik omroepers
In de Nederlandse taal zijn nochtans zowel de huig-R als de tongpunt-R algemeen aanvaard als ABN. Over de rest ga ik noch oordelen, noch een standpunt innemen.Guapa schreef:Heeft er iemand al opgemerkt dat er tegenwoordig, tgo vroeger weinig of geen belang meer wordt gehecht aan correct ABN van bvb onze nieuslezers, omroepers, reporters ed ? Als je vroeger een franse R had of een sissende s moest je naar de logopedist. Ook qua voorkomen lijken alle regels vergaan. Ik vind dit wel spijtig aangezien ik mijn kids de juiste waarden wil bijbrengen. Nette kleren en correct taalgebruik zijn daar een groot deel van, maar als de tv-mensen al praten over 'le bourgemestre' ipv le maire, dan stel ik vragen ....

- Caligula
- Poster rang 5
Re: Taalgebruik omroepers
Dat is gewoon het eindresultaat van jarenlang "gerenoveerd" onderwijs...
Potentia Principatum