Afscheid van Katrien De Becker (Tania)

Geef hier je mening over de Thuis-Acteurs/Actrices.
Forumregels
Hier komt alles over bepaalde acteurs en actrices uit thuis. Je kan het hier bijvoorbeeld hebben over de manier waarop ze acteren.
Plaats reactie
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 494
x 712

Bericht door satine » za 16 apr 2022, 09:03

Blijkbaar was het afscheid van Tania niet op vraag van de actrice zelf, zoals al elders geschreven werd.

Er staat een artikel over haar exit in de Gazet van Antwerpen.
Vermits het een plus-artikel is, kopieer en plak ik het even:
Tania, het personage van Katrien De Becker in Thuis, kwam vrijdag onverwacht om. “Zo’n ontslag is altijd moeilijk, want het is niet dat ik mijn werk niet goed deed.” — © Guy Puttemans, VRT

Katrien De Becker over haar onverwachte exit uit ‘Thuis’: “Er waren te veel personages en er moest iemand verdwijnen”
Een drankje met een overdosis drugs zorgde vrijdag voor de onverwachte dood van Tania in de Eén-serie Thuis. De exit is een domper voor actrice Katrien De Becker (50), die nog veel mogelijkheden voor haar personage zag. “Een soaprol is nooit voor eeuwig, maar ik had niet verwacht dat het doek nu al zou vallen.”

Een afscheid dat je niet zag aankomen: Tania zeeg neer in Bar Madam nadat ze nietsvermoedend een vergiftigde frisdrank had gedronken. Een reanimatiepoging in het ziekenhuis was tevergeefs.

De laatste scène in Thuis was heftig voor actrice Katrien De Becker. “Omdat ik afscheid moest nemen van een plek waar ik graag werkte. Maar op zich is acteren dat je sterft niet heftig. Ik heb dat al vaker moeten doen. Tegen dat ik echt moet sterven, ben ik er denk ik helemaal klaar voor”, lacht ze.

Ze klinkt opgewekt voor iemand die net ontslagen is. “Ik heb me er al bij neergelegd”, vertelt ze. “Er waren te veel personages en er moest iemand verdwijnen. Tania had ook niemand in de serie aan wie ze relationeel verbonden was. Er zijn veel redenen aangehaald voor deze plotwending. Zo’n ontslag is altijd moeilijk, want het is niet omdat ik mijn werk niet goed deed. Ik weet dat de makers tevreden waren over mijn bijdrage en ik lag goed in de groep.”

Single en lesbisch
De eerste twee seizoenen had Tania een relatie met Ann. Maar toen Monika van Lierde in 2020 besliste te stoppen, bleef Tania achter. Vreesde De Becker toen al niet dat ze op een zijspoor zou belanden? “Neen. Het is toch niet omdat je tegenspeler stopt dat jij ook moet opkrassen? Elk personage kan toch bestaan zonder partner? Al weet ik niet of de schrijvers er ook zo over dachten. Ik weet wel dat de medewerkers bij Thuis verrast waren door mijn exit. Er was eindelijk een personage dat single én lesbisch was. Zulke mensen bestaan ook in de maatschappij. Ze verdiende dus haar plek.”

Toch is De Becker niet ontevreden, ze hield het zowat 750 afleveringen uit. “Meer dan was afgesproken. De programmamakers wilden na enkele maanden kijken of het personage wel voldoende aansloeg bij de kijker én of er verhaalmatig voldoende vlees was om verder te doen. Pas na een tijd is beslist om me langer aan boord te houden. Maar ik zit lang genoeg in het vak om te weten dat een soaprol niet voor eeuwig is. Alleen had ik niet verwacht dat mijn exit nu al zou komen.”

Katrien De Becker. “Als de inspiratie op is bij de schrijvers, leg ik me daarbij neer.”

De Becker had wel nog opties in gedachten waarmee de schrijvers hun gang konden gaan. “Tania had het vaak over haar ouders. Er werd ook een tip van de sluier gelicht over haar jeugd. De band die ze toen met Tom had, de band die ze met Marianne opbouwde, het feit dat ze een kind verloren heeft … Allemaal aspecten die verhaallijnen konden kruiden. Maar als de inspiratie op is bij de schrijvers, leg ik me daarbij neer. Ik weet dat het nutteloos is om daartegenin te gaan.”

‘Familie’
Tania uit Thuis was een sympathieke vrouw, terwijl De Becker eerder de kwaadaardige June speelde in de VTM-soap Familie. “Ik denk dat de kijkers echt schrik hadden van mij. In de periode van Familie werd ik amper aangesproken. Nu reageerden mensen meer.”

Over de toekomst maakt de actrice zich niet meteen zorgen. “Ik zit 28 jaar in het vak en werkte al overal. Corona is wat gaan liggen, waardoor er weer werk is in het theater. Het loopt daar zeer goed. Ik besef dat het financieel iets minder makkelijk gaat worden, maar ik calculeer dat in. Tijdens goede periodes creëer ik een financiële buffer. Ik wist toen ik in dit vak stapte dat ik niet rijk ging worden. Dat is ook niet mijn ambitie.”

De Becker is nu op tournee met Brasschaatse Huisvrouwen. “Nog tot mei. Ik heb de week erna de première van De Voornaam in het Noordtheater. Ik start half juli ook met een project bij Kunst Z, een samenwerking met artistiek aangelegde vluchtelingen. En ook voor september en november staan er premières gepland.”

Thuis, Eén, maandag tot en met vrijdag om 20.10u
https://www.gva.be/cnt/dmf20220415_94412478
0 x

daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 434
x 563
Contacteer:

Bericht door daffy duck » za 16 apr 2022, 09:17

satine schreef:
za 16 apr 2022, 09:03
“Als de inspiratie op is bij de schrijvers, leg ik me daarbij neer.”
Ja, dat is logisch, niks tegen in te brengen, maar gebrek aan feeling van de scenaristen met hun publiek vind ik!

En wat Katrien De Becker betreft: prima actrice, wist haar rol waar te maken en is een verlies voor de serie.
2 x
Jonge bezems vegen het best, maar ik kuis ook in de hoekjes

apestaart
Poster rang 3
Poster rang 3
x 76

Bericht door apestaart » za 16 apr 2022, 09:43

Dat is naar mijn weten al de tweede personage die zij vertolkte die sterft, haar vorige rol was June Vandamme in Familie daar werd zij doodgeschoten door Cédric maar daar ben ik niet rouwig om want in deze serie was zij een slecht personage maar hier in Thuis speelde zij een goede personage en dus zeer jammer dat zij nu onverwachts verdwijnt uit Thuis.
0 x

jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5
x 282
x 240

Bericht door jessie V. » za 16 apr 2022, 10:07

Grappig dat ze zegt: de inspiratie bij de schrijvers was op!
Dat komt toch wel meer voor? Toch?
0 x

Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1444
x 543

Bericht door Christel » zo 17 apr 2022, 20:05

Ze brengt het heel positief, netjes en vriendelijk en dat siert haar enorm!

Maar deze uitspraken vind ik wel heel tekenend:
Elk personage kan toch bestaan zonder partner? Al weet ik niet of de schrijvers er ook zo over dachten. Ik weet wel dat de medewerkers bij Thuis verrast waren door mijn exit. Er was eindelijk een personage dat single én lesbisch was. Zulke mensen bestaan ook in de maatschappij. Ze verdiende dus haar plek.”
De Becker had wel nog opties in gedachten waarmee de schrijvers hun gang konden gaan. “Tania had het vaak over haar ouders. Er werd ook een tip van de sluier gelicht over haar jeugd. De band die ze toen met Tom had, de band die ze met Marianne opbouwde, het feit dat ze een kind verloren heeft … Allemaal aspecten die verhaallijnen konden kruiden. Maar als de inspiratie op is bij de schrijvers, leg ik me daarbij neer.
In beide gevallen vind ik dat ze overschot van gelijk heeft, en het zegt alles over de huidige schrijvers dat ze haar op deze manier aan de kant zetten.
Ik vraag me hoe langer hoe meer af waar die mensen hun inspiratie vandaan halen, maar in de dagelijkse maatschappij is dat iig duidelijk niet. :nope:

En dat er teveel personages zijn? Serieus?? Er loopt van allerhande volk rond inderdaad, maar een personage fatsoenlijk uitdiepen en daarmee interessant maken, zit er al tijdenlang niet meer in. In plaats daarvan krijgen we de fratsen van onuitstaanbaar Lowieke, groen Vivke, verwend Cilke, dominant Christineke, enz... :-?
2 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..

daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 434
x 563
Contacteer:

Bericht door daffy duck » zo 17 apr 2022, 23:12

Christel schreef:
zo 17 apr 2022, 20:05
enz...
1 x
Laat ons vooral hysterisch Angèleke niet vergeten en oersaaie Kobe en oh! Simonneke die plots in haar midlife crisis terechtkomt!
0 x
Jonge bezems vegen het best, maar ik kuis ook in de hoekjes

johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3
x 60

Bericht door johan1969 » vr 22 apr 2022, 09:18

Ik vond Tania n tof personage, altijd vrolijk en met n mooie stem.
0 x

Tinder
Nog geen rang

Bericht door Tinder » vr 27 mei 2022, 08:21

Echt spijtig
0 x

Plaats reactie