Sam De Witte (An Vanderstighelen)

Hier kan je alles kwijt over de personages uit Thuis.
Forumregels
Hier komt alles over de personages, ook verhaallijnen die met die personages te maken hebben kan je hier kwijt. (Plaats hier geen spoilers, deze horen in het spoilerforum.)
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 445
x 693

Bericht door satine » wo 29 jan 2020, 11:09

Ik bedoelde hiermee niet de praktische kant van de zaak, maar eerder dat ze voor 1 keer niet gewoon haar eigen zin doet - zoals gewoonlijk ;)
Zoals bij de flikken willen gaan indertijd - was dat ook niet zonder enige vorm van overleg?
En het kan aan mij liggen, maar vaak heb ik bij Hannah de indruk dat Tim de vader is en dat Sam er maar een beetje bij hangt.
Hoewel ze sinds haar terugkomst weinig samen te zien geweest zijn, dus dat kan ondertussen veranderd zijn.
Maar vroeger draaide ze er haar hand niet voor om om Tim te zeggen dat hij na de nacht Hannah maar naar school moest brengen ipv te gaan slapen.
Terwijl zij gewoon rustig zat te ontbijten. Dat soort dingen.
Zelf moeder zijnde, vond ik dat altijd vreemd - alsof het haar niet interesseerde.

Dus dat ze nu eerst gaat overleggen, vind ik wel een heel klein donspluimpje waard.
Ze moet ook bij de taxi's haar ontslag nog geven. Fijn dat ze dan blijkbaar toch rekening mee houdt dat dit voor Simonne en Femke ook weer extra werk betekent.
Iemand nieuw zoeken, een tijdje alle ritten onder twee verdelen...

Ik hoop dat haar manier van 'eerst doen, daarna denken' haar als gerante niet zuur gaan opbreken.
0 x

martha
Poster rang 5
Poster rang 5
x 90
x 191

Bericht door martha » wo 29 jan 2020, 13:43

Ik was helemaal vergeten dat Sam ooit heeft gesolliciteerd in de withoeve voor de job die Dieter nu heeft (dus ook achter de toog). Daarom dat Tim eerder deze week het had over"de withoeve".

En @Satine : ik heb ook zo'n donker geruite zak (het is in de mode). Hebben ze verkocht in de JBC.
0 x

Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 13
x 388

Bericht door Tiboko » wo 29 jan 2020, 15:59

pnele schreef:
wo 29 jan 2020, 10:59
Zo'n bar runnen is nu niet bepaald een 9to5 job terwijl ze dat nu wel heeft (wel raar zo'n taxibedrijf maar goed ik heb er vrede mee genomen...). Ik begrijp dus wel dat ze de oppas van Hanna eventjes moet bespreken met Tim. Ook Joren zal hier wel in betrokken worden.
Ik denk dat het delicater ligt. Tim is (net zoals Dieter) een sloef die met alles gewoon akkoord zou gaan. Anders had hij er nooit mee ingestemd dat ze de politieschool ging volgen. Of effe één jaar naar Thailand verhuisde. Of of...

Haar "aarzeling" komt meer doordat ze inzit met de reactie van haar moeder, die haar tenslotte die job van taxi-chauffeur bezorgd heeft. Ze is bang (en terecht) dat Simonne dit helemaal stapelgek vindt. Een gerante van een druk café is niet de persoon die gewoon thuis zit en daar wat boekhouding doet. Die gerante (althans Frederique deed het zo) staat op drukke momenten ook in de zaak en geeft leiding aan haar personeel.

Nu weten we wel dat een werkdag in Thuis altijd om 17 uur stopt (die Taxi-zaak zou IRL al drie jaar overkop zijn, want na het vertrek van Renzo doet daar niemand ooit nog avond- en/of weekendwerk), maar voor een café zijn de avond en het weekend net de drukste momenten. Als je dan ook nog met een behoorlijk jong kind zit (straf dat die Thierry zelfs niet naar haar huiselijke situatie heeft gevraagd - Tim die bv nachtshiften doet), dan is het sowieso "raar" dat Sam die job zelfs maar WIL of KAN doen. Verbazend.
0 x

daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 335
x 638
Contacteer:

Bericht door daffy duck » do 30 jan 2020, 09:57

Tiboko schreef:
wo 29 jan 2020, 15:59
"raar" dat Sam die job zelfs maar WIL of KAN doen. Verbazend.
Wel natuurlijk uitgangspunt voor heel wat problemen en dat kunnen ze nu net heel goed gebruiken in Thuis! :yup:
0 x
Jonge bezems vegen het best, maar ik kuis ook in de hoekjes

johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1
x 33

Bericht door johan1969 » vr 07 feb 2020, 04:49

Ik denk dat het toch rap ruzie gaat zijn tussen Sam en Angele
0 x

johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1
x 33

Bericht door johan1969 » vr 07 feb 2020, 04:51

Tiboko schreef:
wo 29 jan 2020, 15:59
Nu weten we wel dat een werkdag in Thuis altijd om 17 uur stopt (die Taxi-zaak zou IRL al drie jaar overkop zijn, want na het vertrek van Renzo doet daar niemand ooit nog avond- en/of weekendwerk), maar voor een café zijn de avond en het weekend net de drukste momenten. Als je dan ook nog met een behoorlijk jong kind zit (straf dat die Thierry zelfs niet naar haar huiselijke situatie heeft gevraagd - Tim die bv nachtshiften doet), dan is het sowieso "raar" dat Sam die job zelfs maar WIL of KAN doen. Verbazend.
Op een sollicitatie mag niet naar je thuissituatie gevraagd worden, bv of je n partner hebt, kinderen hebt of wilt etc.

Het is geen adoptieprocedure he
0 x

vdbemdsa
Poster rang 1
Poster rang 1
x 1
x 26

Bericht door vdbemdsa » vr 07 feb 2020, 11:44

johan1969 schreef:
vr 07 feb 2020, 04:51
Op een sollicitatie mag niet naar je thuissituatie gevraagd worden, bv of je n partner hebt, kinderen hebt of wilt etc.
En waarom wel niet? Jij bent nog altijd de persoon die beslist of je het vertelt, maar kan soms heel nuttig zijn als je een achtergrond weet. Als zij nu bv alleenstaande mama was, is het minder aantrekkelijk voor de werkgever om die job van gerante van een café aan deze persoon te geven.
0 x

johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1
x 33

Bericht door johan1969 » za 08 feb 2020, 16:52

Dat kan, maar een partner die elke avond alleen thuis zit, is ms ook niet akkoord met zo'n job ?

Bij mijn sollicitaties is mij nooit gevraagd of ik n partner of kinderen had
0 x

heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 247
x 355

Bericht door heidiw » za 08 feb 2020, 17:24

Omdat het wettelijk niet mag vdbemdsma. Een werkgever mag aan een sollicitant geen vragen stellen over gezin, gezondheid, geaardheid, strafblad of religie. Met uitzondering van personeel van zorg-, onderwijs- of financiële instellingen die wel een bewijs van goed gedrag moeten kunnen voorleggen.
0 x

ikke
Poster rang 5
Poster rang 5
x 773
x 362

Bericht door ikke » za 08 feb 2020, 18:14

heidiw schreef:
za 08 feb 2020, 17:24
Omdat het wettelijk niet mag vdbemdsma. Een werkgever mag aan een sollicitant geen vragen stellen over gezin, gezondheid, geaardheid, strafblad of religie. Met uitzondering van personeel van zorg-, onderwijs- of financiële instellingen die wel een bewijs van goed gedrag moeten kunnen voorleggen.
:denk: Hangt toch wel af van welk soort job men ambieert, me dunkt. Een café runnen is toch niet evident voor mensen met kleine kinderen en een partner die ook buitenshuis werkt... Mocht Sam nu nog boven of naast dat café wonen...Ik heb er serieus bedenkingen bij... Een gewoon café open houden is toch geen job waar men nog kan van leven...Sam heeft daar geen ervaring mee en de baas heeft al 2 werknemers te betalen; een gerante en een barmeid... Santé, mijn ratje... Hoe onrealistisch is dit???
0 x

satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 445
x 693

Bericht door satine » za 08 feb 2020, 18:39

ikke schreef:
za 08 feb 2020, 18:14
de baas heeft al 2 werknemers te betalen; een gerante en een barmeid
Ik veronderstel dat Frederieke daar ook gerante was? Dan was er inkomsten genoeg om twee mensen te betalen, zou ik denken.
Buiten het feit dat Sam geen ervaring heeft - maar Fre misschien ook niet toen ze daar pas begon, dat weten we niet.
Ik had in ieder geval toch de indruk dat het een zaak was die goed draaide.
0 x

ikke
Poster rang 5
Poster rang 5
x 773
x 362

Bericht door ikke » za 08 feb 2020, 19:52

satine schreef:
za 08 feb 2020, 18:39
Ik had in ieder geval toch de indruk dat het een zaak was die goed draaide.
Volgens Thuisnormen, ja, maar in realiteit??? Tijdens dat feestje was er veel volk, maar doordeweeks??? :nope:
0 x

Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 13
x 388

Bericht door Tiboko » za 08 feb 2020, 21:07

satine schreef:
za 08 feb 2020, 18:39
Ik veronderstel dat Frederieke daar ook gerante was?
Ze was wel degelijk tegelijk gerante, barmeid en kuisvrouw.

Pas toen Angèle spontaan solliciteerde, kwam er een job bij, Angèle zat trouwens nog maar in haar eerste maand, toen Fré doodging.

Nu heb je al de eigenaar, gerante, barmeid en ook nog die jobstudenten die komen kuisen.

Ter vergelijking. De Frens was eigendom van Jens en Paulien, die allebei de zaak draaiende hielden. Na de dood van Jens werd de moeder stille vennoot, waardoor Paulien "deeltijds" personeel in dienst kon of moest nemen. Waren de studentes Tamara en Olivia, die beiden in de drukke uren wat bijsprongen.
0 x

satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 445
x 693

Bericht door satine » zo 09 feb 2020, 10:41

ikke schreef:
za 08 feb 2020, 19:52
Volgens Thuisnormen, ja, maar in realiteit??? Tijdens dat feestje was er veel volk, maar doordeweeks???
Hetzelfde geldt voor de Withoeve en indertijd ook bij Ter Smissen, de Noorderzon en de Frens :whistle:
En ook al zat daar maar twee man, er was een hele lange tijd geld genoeg om die iedereen zonder problemen uit te betalen.
Tiboko schreef:
za 08 feb 2020, 21:07
Pas toen Angèle spontaan solliciteerde, kwam er een job bij
Dat heb ik dan gemist.
Er is volgens mij nooit gezegd dat Angèle de eerste 'tweede kracht' was die daar werkte.
Wat ik onthouden heb is dat Thierry zei dat de brouwer vond dat een tweede kracht wel zeker wenselijk was - ik neem aan dat dit kan geschat worden aan de hand van de bestellingen.
En die gaan niet voort op alleen de bestellingen van de laatste maand, neem ik aan.
Thierry zou anders wel goed gek zijn om zijn nieuwe gerante het risico te laten lopen om meteen overkop te gaan wegens te hoge personeelskosten.

Maar goed, zelfs een taxibedrijf waar meer personeel in de administratie werkt dan dat er chauffeurs zijn en waar niemand na het donker of in het weekend werkt, blijft zonder moeite draaien. :lol:
0 x

ikke
Poster rang 5
Poster rang 5
x 773
x 362

Bericht door ikke » zo 09 feb 2020, 12:09

Mijn excuses, ik was efkes vergeten dat Thuis niet altijd (eigenlijk zelden) realistisch is.
De Frens was ook succesvol, ook al zagen we er zelden een volle zaak. 't Zekfde voor Taxi Leo en De Withoeve...
Ik wens Sam veel succes en zal proberen mijn kritische geest te doen zwijgen. :angel:
0 x

Plaats reactie