Wat vond je van de aflevering van "vandaag"?

Plaats hier je berichtje over de soap Thuis in het algemeen.
Forumregels
Hieronder komt alles te staan wat met Thuis te maken heeft. Let op, alle verhaallijnen rondom bepaalde personages horen in het personagesforum (http://thuisonline.be/viewforum.php?f=1)(Geen spoilers !)
Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 5
x 179

Bericht door Tiboko » vr 02 apr 2021, 13:27

Meneer de onderzoeksrechter, ik vraag toestemming om de financiën van Reinhilde Deploige te onderzoeken.

Waarom Dieter? O

Omdat ik denk dat het fietsongeval van haar man moord was!

Hoezo Dieter. De Spaanse politie vond ter plaatse niets verdacht en Reinhilde was toen al terug in België.

Toch wel. Want wist u dat dat agressieve kereltje (met mijn eigen ogen gezien) van een Jacques toen ook in Spanje was én iemand heeft Reinhildes huurauto een paar dagen na dat ongeval met een bluts heeft binnengebracht !

Ah. Dat verandert de zaak. Hier is mijn toestemming. Aan de slag, Dieter! En veel succes :wtf:
0 x

martha
Poster rang 5
Poster rang 5
x 58
x 103

Bericht door martha » za 03 apr 2021, 14:36

Jacques :angry-screaming:
Tamara en Bobbie : :romance-kisscheek: Sterkte.Tamara heeft nooit bij mij in de bovenste schuif gelegen maar gisteren had ik toch met haar te doen.
Rosa : een grote lap rond haar oren omdat zij in de val van Jacques is getrapt. Waarom zijn sommige vrouwen ook altijd zo dwaas als ze denken dat een man om hen geeft ? :denk: :roll:
Leo : zo gelukkig met zijn achterkleindochter. Marianne die het op haar zenuwen kreeg, Karin die zich zat te verbazen en later zich te verkneukelen en Tom die niet helemaal subtiel te werk ging. (Ik dacht eerst dat Karin ging denken dat Yasmine de dochter van Tom was)
1 x

jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5
x 81
x 124

Bericht door jessie V. » di 06 apr 2021, 11:48

Ik denk dat ik toch iets gemist heb. Wil iemand mij even vertellen wat er nou precies aan de hand is met de 2 kindjes van Christine?
0 x

martha
Poster rang 5
Poster rang 5
x 58
x 103

Bericht door martha » di 06 apr 2021, 12:18

Ik weet de juiste term niet maar het komt erop neer dat één van de kindjes alle energie uit de placenta zuigt ten koste van het andere kindje of zoiets (persoonlijk had ik daar nog nooit van gehoord) Dus ik vrees dat ze op zekere dag één van de kindjes zal verliezen (en dan kunnen Eddy en Waldek direct ruzie maken wie de peter zal worden :doh: ).

En wat ik vond van de aflevering van gisteren : dat blijkbaar iedereen vergeten was dat paasmaandag een betaalde feestdag is :lol: maw iedereen inclusief ACE was naarstig aan het werk :doh:
1 x

jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5
x 81
x 124

Bericht door jessie V. » di 06 apr 2021, 14:24

bedankt Martha. Ik heb daar ook nog nooit van gehoord.
1 x

Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 646
x 244

Bericht door Christel » di 06 apr 2021, 15:09

Ook ik had er nog nooit van gehoord, maar ik heb het even opgezocht:
Christine heeft TTS (Tweeling Transfusie Syndroom), wat eigenlijk wil zeggen dat het niet helemaal goed geregeld is met de doorvoer van het bloed vanaf de placenta naar- en vanaf de beide kindjes:
De oorzaak van TTS ligt in de placenta. Bij de meeste monochoriale tweelingzwangerschappen bevindt elke foetus zich dus in een eigen vruchtzak, maar delen beide foetussen samen één placenta. Over het gemeenschappelijke placentaoppervlak lopen bloedvatverbindingen tussen de foetussen. Via deze bloedvaten zijn de bloedsomlopen van beide foetussen met elkaar verbonden. De ene foetus geeft bloed aan de andere, en omgekeerd geeft de andere foetus bloed terug. Dit is een normale situatie als er een evenwicht tussen de foetussen bestaat.

Soms is er echter het probleem dat de bloedstroom in de bloedvaten over de placenta voornamelijk in één richting gaat. De ene foetus (de “donor”) geeft dan steeds bloedtransfusies aan de andere foetus (de “ontvanger”) en krijgt hiervoor maar weinig terug. Bij de donor ontstaat hierdoor een tekort aan bloed, waardoor hij eerst minder en later helemaal niet meer plast en daardoor uiteindelijk geen vruchtwater meer heeft. Het vlies van zijn vruchtzak zit dan strak om hem heen en is op de echo nauwelijks nog te zien. Dit wordt ook wel een "stuck" twin genoemd.
Hier zijn wel behandelingen voor, maar van wat ik gelezen heb, vinden die behandelingen vaak pas later in de zwangerschap plaats omdat er een risico is op het vroegtijdig breken van de vliezen, en dat zou nu nog veel te vroeg zijn. Dan overleven beide kindjes sowieso niet. Vooralsnog wordt Christine extra goed in de gaten gehouden, totdat de situatie nijpender wordt. ;)
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..

Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 5
x 179

Bericht door Tiboko » di 06 apr 2021, 16:17

De kans op een eeneiige tweelingzwangerschap is ongeveer 0,5%. Sommige eeneiige tweelingen hebben ook elk hun eigen placenta en vruchtzak (en zijn dus dichoriaal). De meeste eeneiige tweelingen (70%) delen echter samen één placenta, maar zitten wel elk in een eigen vruchtzak. Dit wordt een monochoriale tweeling genoemd...

Waarom gaan ze in Thuis altijd op zoek naar thema's die IRL quasi NOOIT voorkomen ???????????????
0 x

apestaart
Poster rang 3
Poster rang 3
x 32

Bericht door apestaart » di 06 apr 2021, 17:28

Christel schreef:
di 06 apr 2021, 15:09
maar ik had het even opgezocht:
Opgezocht op Wikipedia zeker?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweelingt ... iesyndroom
0 x

tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5
x 7
x 51

Bericht door tvx1 » di 06 apr 2021, 18:05

Tiboko schreef:
di 06 apr 2021, 16:17
Waarom gaan ze in Thuis altijd op zoek naar thema's die IRL quasi NOOIT voorkomen ???????????????
Ik zie nu toch niet in wat er mis is met eens een tweeling in thuis te laten voorkomen? Het heeft eigenlijk nog enorm lang geduurd als je erover nadenkt. Om nu te zeggen dat zoiets quasi nooit voorkomt is toch wat overdreven. Ik heb er toch althans IRL heel wat gekend. Ik heb er zelfs één paar in de dichte familie.
0 x

tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5
x 7
x 51

Bericht door tvx1 » di 06 apr 2021, 18:14

martha schreef:
di 06 apr 2021, 12:18
k weet de juiste term niet maar het komt erop neer dat één van de kindjes alle energie uit de placenta zuigt ten koste van het andere kindje of zoiets (persoonlijk had ik daar nog nooit van gehoord) Dus ik vrees dat ze op zekere dag één van de kindjes zal verliezen (en dan kunnen Eddy en Waldek direct ruzie maken wie de peter zal worden ).
Zoals ondertussen is uitgelegd, gaat het niet om het uitzuigen van de placenta maar dat de éné foetus meer bloed krijgt van de andere dan omgekeerd. Hierdoor komt er uiteindelijk een onbelans in vruchtwachter. Maar het is niet nodig om daarom meteen voor het ergste te gaan vrezen. De kans dat ze beide gezond en wel geboren worden is gelukkig veel groter dan omgekeerd.
0 x

Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 5
x 179

Bericht door Tiboko » di 06 apr 2021, 18:36

tvx1 schreef:
di 06 apr 2021, 18:05
Ik zie nu toch niet in wat er mis is met eens een tweeling in thuis te laten voorkomen?

Je snapt best dat ik niet bedoel dat er een tweeling voorkomt in Thuis, maar dat ik bedoel een tweeling met TTS.

Zoals ik al zei, gebeurt in 0,5 procent van de zwangerschappen.

Je moet geen helderziende zijn om te voorzien dat dit weer fout gaat aflopen :doh:
1 x

Icarus123
Nog geen rang
x 1
x 15

Bericht door Icarus123 » di 06 apr 2021, 20:50

Nog 2 toevalligheden vandaag: Rosa luistert Jacques af en Dieter luistert de ruzie af. En zowel Rosa als Dieter komen toevallig net te laat binnen om de aanleiding van het gesprek te horen. Blijkbaar is afluisteren de enige manier waarop Jacques en Dieter informatie over elkaar kunnen te weten komen.

Over Nina: nu ben ik toch wel vrij zeker dat ze niet van plan is om te blijven. Misschien bekent Peter wel aan Femke zonder dat het eigenlijk nodig is?
0 x

catherine
Nog geen rang
x 10
x 9

Bericht door catherine » di 06 apr 2021, 21:09

Rosa kwam er laat bij en we weten niet wat ze precies gehoord heeft. Ik denk dat ze alleen maar het einde heeft gehoord en dat ze denkt dat Reinhilde misschien een liefdes rivale is, terwijl die met Jacques partner in crime is voor geld. Ik vrees dat ze nu jalousie voelt en daar gaat ze niet verder mee komen. Jacques daarentegen is duidelijk verontrust.

My corona spinsels, ha ha
0 x

jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5
x 81
x 124

Bericht door jessie V. » di 06 apr 2021, 21:54

Bedankt Christel voor de uitleg. Ik kon het zelf niet opzoeken omdat ik de juiste benaming niet wist.
1 x

Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 646
x 244

Bericht door Christel » wo 07 apr 2021, 01:00

apestaart schreef:
di 06 apr 2021, 17:28
Opgezocht op Wikipedia zeker?
Uhm...Nee, ik heb de informatie uit een patiëntenfolder van het ziekenhuis:
https://www.lumc.nl/patientenzorg/prakt ... e-syndroom
Maar de informatie komt wel overeen met wat ik via jouw Wikipedia link lees. Die zal overal ongeveer hetzelfde zijn, denk ik. :)

@jessie V.: Geen probleem, da's graag gedaan hoor! :thumbup: Zonder de exacte benaming is het idd heel lastig zoeken. ;)

En wat de toevalligheid van de situatie betreft: hoewel ik ook wel vind dat ze het bij Thuis regelmatig ver gaan zoeken, moet ik in dit geval toch zeggen dat ik het wel een interessant onderwerp vind eigenlijk. Bovendien: zoals ik het hier lees, komen eeneiige tweelingzwangerschappen dus in ongeveer 0,5% van de gevallen voor. Dat lijkt misschien weinig als je het zo leest, maar als je dan ziet hoeveel zwangerschappen er voorkomen, dan is 0.5% alsnog een aanzienlijk aantal.
Uiteraard hoop ik dat het helemaal goed komt met de baby's, en vrees ik daar net zo goed voor als ik de geschiedenis van Thuis in ogenschouw neem :mrgreen: , maar toch... Het is in elk geval weer eens iets anders, en het mag sowieso wel eens getoond worden dat veel zwangerschappen niet zonder risico's verlopen. Er zijn helaas maar al teveel mensen voor wie die 9 maanden niet alleen door blijdschap maar ook door (grote) zorgen gekenmerkt worden...
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..

Plaats reactie