Rook je ?

Rook jij?

Ja
11
18%
Neen
17
28%
Neen, en Rookverbod mag zelfs nog strenger
23
38%
Soms, ik ben een gelegenheidsroker
9
15%

Totaal aantal stemmen : 60

Rook je ?

Berichtdoor Gertj3 » za 11 nov 2006, 17:16

Zijn er mensen die hier roken ?

tegen en voorstanders van Rookverbod laat je gaan in deze topic
Aanvaard een mens zoals hij is en heb respect voor de zwakkeren in de wereld !!
Gebruikers-avatar
Gertj3
Poster rang 1
Poster rang 1

Heeft bedankt: 8 keer
Is bedankt: 2 keer

Berichtdoor zotteken » za 11 nov 2006, 17:32

Ik vind de poll eigenlijk een beetje zwart-wit .. je had er nog een optie gelegenheidsroker ofzo aan kunnen toevoegen. Uiteindelijk zijn er toch ook mensen die amper roken maar wel eens een sigaretje smaken. Of zijn dat dan ook gewoon rokers ?

Eneuh zou je hier ook geen debat ofzo van maken omtrent de rookwetgeving ? Eventueel verplaatsen naar levenbeschouwelijke kwesties ?
Never put a sock in a toaster
zotteken
Poster rang 1
Poster rang 1

Heeft bedankt: 0 keer
Is bedankt: 0 keer

Berichtdoor Gertj3 » za 11 nov 2006, 17:34

zotteken schreef:Ik vind de poll eigenlijk een beetje zwart-wit .. je had er nog een optie gelegenheidsroker ofzo aan kunnen toevoegen. Uiteindelijk zijn er toch ook mensen die amper roken maar wel eens een sigaretje smaken. Of zijn dat dan ook gewoon rokers ?

Eneuh zou je hier ook geen debat ofzo van maken omtrent de rookwetgeving ? Eventueel verplaatsen naar levenbeschouwelijke kwesties ?

is iets voor de mods om dit te verplaatsen maar ik ga ff alvast iets posten inverband met de wetgeving ;)
Gebruikers-avatar
Gertj3
Poster rang 1
Poster rang 1

Berichtdoor Gertj3 » za 11 nov 2006, 17:36

Horeca in 2007: restaurants rookvrij, roken in cafés nog toegelaten (2 november 2006)

Vanaf januari 2007 mag nog gerookt worden in drankgelegenheden en frietkramen.

Een drankgelegenheid is een horecazaak die een vergunning heeft voor sterke drank (*) en waar men drank kan consumeren zonder daarbij verplicht een maaltijd te nemen.

Er zal dus volgend jaar nog gerookt mogen worden in:

- cafés
- dancings
- bars

Als in deze drankgelegenheden lichte maaltijden (**) worden verkocht, dan blijven ze onder de regeling van de drankgelegenheden vallen.

Als er ook andere maaltijden worden verkocht en de verkoop van de maaltijden bedraagt meer dan één derde van de totale omzet, dan valt de zaak onder de regeling van de restaurants en moet ze rookvrij zijn.

Een frietkraam is een zaak waar enkel in frituurolie gebakken gerechten worden verkocht met maximum 16 zit- en/of staanplaatsen.

Restaurants moeten vanaf volgend jaar rookvrij zijn.

Zullen dus vanaf volgend jaar rookvrij zijn:

- de "echte" restaurants
- tavernes en café-restaurants met een grote omzet aan maaltijden (meer dan 1/3 van de omzet)
- patisserieën, tearooms, snacks, ijssalons, pitazaken, pizzazaken

NB deze zaken mogen dus wel een afgesloten rooklokaal inrichten waar enkel drank geserveerd mag worden

Bijkomend:

Vanaf volgend jaar moet alle sporthoreca rookvrij zijn: kantines op sportvelden, in tennisclubs, cafetaria's in sporthallen, in zwembaden enz

Moet al rookvrij zijn vanaf dit jaar: alle horeca (drank- en eetgelegenheden) die niet afgesloten zijn van een openbare plaats waar een rookverbod is vb terrasjes in een winkelcentrum of een station, kantine of toog in de zaal waar sport wordt beoefend, een zwembadcafetaria dat zonder glazen wand uitgeeft op het zwembad.

Meer inlichtingen vindt u ook op http://www.roken-horeca.be

(*)

Sterke drank:

- gedistilleerde drank: whisky, gin, jenevers (onafhankelijk van hun alcoholgehalte)
- drank die gedistilleerde drank bevat vb cocktails, breezers, alcopops, whiskycola, pisang, campari enz. (onafhankelijk van hun alcoholgehalte)
- drank op basis van wijn en die meer dan 22° alchohol bevat

Zijn dus geen sterke dranken:
- gegiste dranken: bier, wijn, champagne, cider enz.
- porto en sherry
- vermout

(**)

Lichte maaltijden:

(dit is een wettelijk vastgelegde lijst)

- soepen
- croques en toasten van allerlei aard
- kroketten van kaas, garnalen, vlees en gevogelte, uitgezonderd aardappelkroketten
- vol-au-vents en satés
- bloed- en witte worsten
- belegde broodjes, hamburgers, hot-dogs, pitta’s en croissants
- deegwaren, pizza’s, quiches of andere hartige taarten
- koude salades en koude vleesschotels
- bereide eieren
- nagerechten zoals pannekoeken, ijs, wafels, gebak, koeken, yoghurts en milkshakes.
Gebruikers-avatar
Gertj3
Poster rang 1
Poster rang 1

Berichtdoor zotteken » za 11 nov 2006, 17:56

Ok als ik het goed begrijp dan is dit een geleidelijke overgang ? Indien er nog gerookt mag worden tot 2007 in café's dan zal dit dus nadien niet meer het geval zijn?

Goh al bij al ben ik al lang content met gescheiden ruimtes in restaurants. Ik hou er absoluut niet van om omgeven te zijn door rook terwijl ik eet. Ik kan er echter wel inkomen dat de rokers na het eten graag een safke roken. Zolang er dus een deftige afzuiginstallatie staat en ze aan de andere kant van het restaurant zitten stoort me dat absoluut niet. Mocht het besluit vallen om restaurants toch volledig rookvrij te houden dan zal ik daar echter geen tranen om laten.

Wat de café's betreft is dit wel een andere zaak vind ik. Toegeven dat mijn ogen vaak beginnen tranen op café ( maar ik veronderstel dat het café ook gewoon geen afzuiginstallatie heeft ).
Maar bon stel dat het putje winter is, dan is het wat verregaande om de rokers buiten te laten verkleumen. Dat lijkt me simpelweg een beetje zot. Als ik op café ga dan weet ik dat ik mijn kleren in de was ga smijten van zodra ik weer thuis ben.
Ik ben mij goed bewust van het feit dat ik dus de hele avond zowieso al gedeeltelijk aan het passief meeroken ben. Ik ben mij ook zeer bewust van het risico op kanker. Jedoch kan ik het momenteel nog niet over mijn hart te krijgen om alle rokers te discrimineren. Al weet ik dat het argument van de tegenhangers "ze discrimineren ons " zal zijn...

Heeft er niemand een briljant idee heeft om zowel de rokers als de niet-rokers content te stellen ?

ps : bierkaartjes scheuren is wel een goede therapie (ipv roken)... alleen niet zo leuk voor de garçons :lol:
Never put a sock in a toaster
zotteken
Poster rang 1
Poster rang 1

Berichtdoor sisken » za 11 nov 2006, 18:00

ik vind dat in elk geval een goed initiatief want 'k heb geen zin om tijdens mijn eten sigaretterook en aanverwanten mee binnen te krijgen...

en het feit dat ze nu rokers in een apart lokaaltje kunnen steken is ook mooi meegenomen, 't moeten niet altijd de niet-rokers zijn die gestraft worden (en ja, ik ken een restaurant/café waar de niet-rokers boven in een donkere kruipruimte rookvrij kunnen "genieten" van hun eten :roll: )

dus: ik ben helemaal voor (wat cafés etc. betreft, daar spreek ik mij niet over uit)
Come and play with us, Danny.
Forever... and ever... and ever.
sisken
Poster rang 2
Poster rang 2

{ BANNED_USER_STATUS }

Berichtdoor frank » za 11 nov 2006, 18:50

zotteken schreef:Wat de café's betreft is dit wel een andere zaak vind ik. Toegeven dat mijn ogen vaak beginnen tranen op café ( maar ik veronderstel dat het café ook gewoon geen afzuiginstallatie heeft ).
Maar bon stel dat het putje winter is, dan is het wat verregaande om de rokers buiten te laten verkleumen. Dat lijkt me simpelweg een beetje zot. Als ik op café ga dan weet ik dat ik mijn kleren in de was ga smijten van zodra ik weer thuis ben.

Een goeie reden om te stoppen met roken toch als je niet in het putteke van de winter buiten wil staan. ;)
Ik vind dat er op café ook meer een rookverbod mag komen. Ik erger me er ook aan dat als ik een avondje op café ga ik m'n kleren in de was zal mogen steken omdat ze anders verschrikkelijk stinken naar de rook.

Op restaurant vind ik het maar logisch dat er niet gerookt wordt. Ik herinner me nog een tafereel toen we met t werk ergens gaan eten waren en dat ze al klaar stonden met hun sigaret tot ik gedaan had met eten. Dat vind ik toch wat erg. :)

Allez, rokers zeggen dan als excuus dat ze gediscrimineerd worden, terwijl ze er wel zelf voor kiezen om te roken (ten nadele van de niet-rokers). :)
On the mental count of ten, you will be in Europa.
Be there at ten.
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Berichtdoor visje » zo 12 nov 2006, 02:49

Ik rook passief 8) Ahja ik rook mee als ik hier op café ga. Maar op mijn werk heeft er een heuze revolutie plaatsgevonden. Er mag niet meer gerookt worden :lol: Eindelijk hoef ik mijn mistlampen niet meer te onsteken in de kantine.... punt is dat ik nu een fles met een briefje het raam uit moet smijten op zoek naar enig contact, iedereen is gevlucht naar het rokerskot :( Het is toch wat.... niets tegen de rokers, maar wel tegen de rook zelf en de geur er van :oops:
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!
visje
Poster rang 1
Poster rang 1

Berichtdoor Rieka » zo 12 nov 2006, 09:38

Ik heb ook niets tegen rokers, maar ben er wel voorstander voor dat rokers en niet-rokers met elkaar rekening houden.
Ik hou absoluut niet van rook bij mijn eten..

Maar verder vind ik al die wetten om het roken te "verbieden", heel hypocriet.
Hoeveel taksen worden er niet geheven op een pakje sigaretten? =inkomsten voor de staatskas!
En werkgelegenheid voor mensen die in de tabaksindustrie werken?

Wat is 't volgende dat aan banden zal worden gelegd???

PS: ik vind dat deze regering teveel wetten maakt die dan toch niet kunnen gecontroleerd worden wegens te weinig manschappen (controleurs allerhande)...Er duikt ergens een probleem op en hupla, er wordt een nieuwe wet uitgedokterd. :shock:
Rieka

Berichtdoor Gertj3 » zo 12 nov 2006, 16:54

oma schreef:Wat is 't volgende dat aan banden zal worden gelegd???

Wishkey en bier? :roll:

En de taksten zijn idd alleen goed voor de staatskas en de put te vullen van de schulden die verhofstadt gemaakt heeft tot nu toe
Gebruikers-avatar
Gertj3
Poster rang 1
Poster rang 1

Berichtdoor frank » zo 12 nov 2006, 17:12

oma schreef:Maar verder vind ik al die wetten om het roken te "verbieden", heel hypocriet.
Hoeveel taksen worden er niet geheven op een pakje sigaretten? =inkomsten voor de staatskas!

t gaat ook over de volksgezondheid hé. :)
Allez, ik vind dat toch een beetje een zwak excuus, de werkgelegenheid in de tabaksindustrie. :)
Be there at ten.
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Berichtdoor Gertj3 » zo 12 nov 2006, 17:15

frank schreef:
oma schreef:Maar verder vind ik al die wetten om het roken te "verbieden", heel hypocriet.

Allez, ik vind dat toch een beetje een zwak excuus, de werkgelegenheid in de tabaksindustrie. :)

A neen zeker ga jij die mensen een job geven als ze hun werk kwijt zijn?
Gebruikers-avatar
Gertj3
Poster rang 1
Poster rang 1

Berichtdoor frank » zo 12 nov 2006, 17:23

Gertj3 schreef:
frank schreef:

A neen zeker ga jij die mensen een job geven als ze hun werk kwijt zijn?

Geloof me >> een rookverbod heeft geen gevolg op de verkoopcijfers. Laat staan dat een internationale sigarettengigant op de fles zou gaan door een rookverbod op café in België.
Het gaat er vooral om dat rokers zich wat socialer gaan gedragen tov niet-rokers.
Be there at ten.
frank
Poster rang 4
Poster rang 4

Berichtdoor Gertj3 » zo 12 nov 2006, 17:44

frank schreef:Geloof me >> een rookverbod heeft geen gevolg op de verkoopcijfers. Laat staan dat een internationale sigarettengigant op de fles zou gaan door een rookverbod op café in België.
Het gaat er vooral om dat rokers zich wat socialer gaan gedragen tov niet-rokers.

Eerlijk de regering heeft mij niet te verplichten of ik sociaal wil zijn of niet ik doe dat wel van mijn eigen en mijn vrienden weten dat dus al die wetten is pakjes in zever !!

Gaan ze nu ook alochol verbieden voor de mannen ?

zodanig dat ze in zatte bui de vrouwen niet meer kunnen lastig vallen?
Gebruikers-avatar
Gertj3
Poster rang 1
Poster rang 1

Berichtdoor Rieka » zo 12 nov 2006, 17:48

frank schreef:Allez, ik vind dat toch een beetje een zwak excuus, de werkgelegenheid in de tabaksindustrie. :)
Geloof me een rookverbod heeft geen gevolg op de verkoopcijfers.

Mij stoort vooral de hypocrisie, mensen zouden moeten stoppen met roken omwille van de gezondheid, maar aub, mensen, blijf roken want de taksen leveren goed op voor de staatskas...
Voor de jongeren is roken nog altijd aantrekkelijk, zeker nu er zoveel "spel" rond gemaakt wordt. Wat niet mag of afgeraden wordt is heel verleidelijk om toch te proberen...zo is het altijd al geweest en zo zal het blijven, alleen in de portemonnee van de consument doet het zeer.

En dat het rookverbod geen invloed heeft op de verkoopcijfers, dat betwijfel ik, ik ben in ieder geval content dat ik niet moet leven van de verkoop van tabaksprodukten...
Rieka

Volgende

Keer terug naar Offtopic