Saaiste Thuis seizoen ooit?

Plaats hier je berichtje over de soap Thuis in het algemeen.
Foruminfo
Hieronder komt alles te staan wat met Thuis te maken heeft. Let op, alle verhaallijnen rondom bepaalde personages horen in het personagesforum (viewforum.php?f=1)(Geen spoilers !)

Saaiste Thuis seizoen ooit?

Berichtdoor Dr. Wijnants » za 01 okt 2016, 16:13

He dag trouwe fans,

Net zoals velen onder jullie ben ik een Thuis fan van het eerste uur. Van de brand in de stallen van Ter Smissen (seizoen één of twee dus) tot Marianne die zichzelf molesteerde aan de keukentafel; ik heb er van gesmuld! Ondertussen is het nieuwe seizoen al een maand op gang gekomen en -sorry schrijvers- maar wat is me dat geworden?

Ik ben niet het type fan dat zit de klagen dat er teveel drama is; voor mij is het 'prima' dat Lucasje stierf of dat Franky plotsklaps een bloedmooie dame werd. Prima. Maar nu is het zo... saai... rustig... ongeloofwaardig...

1. Simonneke is puberaal; Mij prima dat Simonne een affaire begint met Waldek maar zo kinderachtig dat ze uit de hoek komt. Ondertussen is ze al oma, heeft ze 'onlangs' haar verloren gewaande dochter teruggevonden en is haar zoon een minder verloren dochter geworden. Houdt ze zich dan maar bezig met in de zetel te bleiten om een man die ze, in thuistermen, haar hele leven al kent. I'm not buying this. Deze actrice én dit personage kunnen beter.

2. Charité en Adam; Oké, ik hou van het personage Charité, ik hou van een woordje Frans tussen de dialogen door, ik hou van haar atypische thuisachtergrond. Maar what the fuck?! Als je overleden man terug komt spring je toch een gat in de lucht! Deze hele verhaallijn is zo zo zooo slecht. Adam had mogen terugkomen maar dan op de dag dat Renzo en Charité zouden trouwen ofzo, dan zouden de huidige reacties nog te plaatsen zijn. Waarom zou hij zijn zoon niet mogen zien? Charité was twee maanden geleden nog aan het bleiten om zijn 'officieel' verlies, dan ga je toch niet zo'n grote gevoelens hebben Renzo.

3. Arne is dan toch een seut; Nu William out of the picture is, hadden we creep Arne ter vervanging. Prima. Maar van wat een verhaallijn beloofde te zijn met veel spanning en dramatiek, is het een lijdensweg geworden om er überhaupt nog naar te kijken.

4. Fakeismes; Laat Julia eens wat minder belachelijk rondhuppelen, laat Jenny eens wat minder belachelijk klaarzitten voor goede raad, laat Pauline eens vijf minuten terugdenken aan Jens die ze amper enkele maanden geleden over legde, laat Tamara eens echt aan haar lot over en in de armoede sukkelen, laat Angèle haar strijd met kanker eens wat meer zien, ...

Ik weet het niet, ben ik een lastige klant die niet snel tevreden is? Feit is dat ik voor het eerst in twintig jaar sporadisch afleveringen links laat liggen. Ik hoef de hele week niet meer te zien. Waar zijn de grote verhaallijnen Peter & Femke vs. de Verbeeks, Luc vs Frank, Marianne vs ... , naartoe?

Sorry...
Dr. Wijnants
Nog geen rang

Heeft bedankt: 0 keer
Is bedankt: 3 keer

Re: Saaiste Thuis seizoen ooit?

Berichtdoor Caligula » za 01 okt 2016, 16:38

Dr. Wijnants schreef:Ik weet het niet, ben ik een lastige klant die niet snel tevreden is? Feit is dat ik voor het eerst in twintig jaar sporadisch afleveringen links laat liggen. Ik hoef de hele week niet meer te zien. Waar zijn de grote verhaallijnen Peter & Femke vs. de Verbeeks, Luc vs Frank, Marianne vs ... , naartoe?

They are all gone! En in die zin heb je wel gelijk, het is saai geworden en ze beginnen met moeite nog nieuwe verhaallijnen in mekaar te flansen. Het begint vervelend te worden dat er om de haverklap een man of een vrouw naar zijne/hare 4de of 5de vrouw/man moet gaan zoeken! Loopt het op zijn einde? Alles heeft een einde hé.
Potentia Principatum
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 897 keer
Is bedankt: 2231 keer
Gebande gebruiker

Berichtdoor annekeHU » za 01 okt 2016, 17:22

Ik ben dus geen kijker van het eerste uur, maar pas vanaf seizoen 17, dus echt mee oordelen of het vroeger beter was, kan ik niet. Maar soms ben ik het gezeur over de verhaallijnen die niet goed zijn, beu gehoord en dan heb ik zo iets van: Zou er niet beter een topic aangemaakt worden : " Herschrijf de scene/ de verhaallijn... " en daarin kan dan geprobeerd worden om het leuker, spannender, mooier , origineler... te maken.
Niet dat dat echt direct iets oplevert, want de opnames lopen de uitzendingen ver voor, en dus kunnen de herschreven scenes /verhaallijnen niet dienen voor het huidige seizoen, maar wie weet komen er ideeën in voor, die nuttig zijn voor een volgend seizoen?
En iets verbeteren is toch leuker dan enkel kritiek geven?
annekeHU
Poster rang 4
Poster rang 4

Heeft bedankt: 273 keer
Is bedankt: 393 keer

Berichtdoor Dr. Wijnants » za 01 okt 2016, 18:41

annekeHU schreef:Ik ben dus geen kijker van het eerste uur, maar pas vanaf seizoen 17, dus echt mee oordelen of het vroeger beter was, kan ik niet. Maar soms ben ik het gezeur over de verhaallijnen die niet goed zijn, beu gehoord en dan heb ik zo iets

He AnnekeHU, ik begrijp volkomen wat je bedoelt en ikzelf heb een gloeiende hekel aan mensen die op Facebook en andere media dingen posten als; "Waarom mag Femke nu eens niet gelukkig zijn" en "Thuis is te wreed" etc. Wat ik met mijn kritiek bedoelde is eerder een richting en tendens aangeven. Het maakt me niet echt uit wàt de personages meemaken maar wel de manier waarop. Verhaallijnen moeten goed onderbouwd zijn en dat vind ik met hetgeen ik aanhaalde niet het geval omdat het niet in de aard van de personages ligt (Simonne) of te onrealistisch (Charité). En de rek is er uit. Zodus als trouwe fan zijnde, pols ik via deze weg of ik de enige ben die het zo aanvoelt.
Dr. Wijnants
Nog geen rang

Berichtdoor hannanaske » za 01 okt 2016, 21:45

Ik ben ook geen kijker van het eerst seizoen dus ik kan ook niet vergelijken.

Wat me wel of valt is het grote negativisme van tegenwoordig (maar dat is niet enkel bij Thuis, het is een algemene trend OP ALLES! Televisie, muziek, politiek, media,... Lekker makkelijk om mensen af te kraken van achter de pc. Mensen denken gewoon niet meer na wat ze schrijven. Jammer!)
Kritisch zijn vind ik geen probleem, als je iets niet goed vindt mag je dat absoluut laten weten. Het is vaak de manier waarop; het is slecht, het trekt tegenwoordig op niets, het is saai,.... dat vind ik wel heel destructief en draagt ook tot niets bij. Met opbouwende kritiek is er niets mis mee. Dus Topicstarter: :clap: Jij hebt toch begrepen hoe het moet.

Ik vermoed wel dat je tegenwoordig geen scenarios meer kan schrijven zoals je dat 20 jaar geleden nog deed. Tijden veranderen en waarschijnlijk ook de tijdsgeest wel. Vroeger was het waarschijnlijk nog eens speciaal als er geitenwollensok-type passeerde die ook vegetarisch was (een flauw voorbeeldje, ik weet het) maar de dag van vandaag hebben veel mensen daar al lang geen probleem meer mee. Tegenwoordig moet het 'straffer' gaan als je nog eens een taboe wil doorbeken. Dus proberen ze er een transgender in te steken of een persoon die aan een bepaald syndroom lijdt. Voor de ene mens is het dan wéér te ver gezocht en geven ze als argument dat een serie niet perse taboes moet doorbreken, maar kiezen ze voor een verhaallijn die minder vergezocht is dan valt men te veel in herhaling.
En zo is het ook nooit goed.

Bij de transformatie van Franky naar Kaat was het ook één grote klaagzang omdat het niet realistisch was, en kijk nu eens: Veel mensen vinden Kaat een super leuk personage.
Imagination is the only weapon in the war against reality.
hannanaske
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 92 keer
Is bedankt: 658 keer

Berichtdoor satine » zo 02 okt 2016, 11:41

Dr. Wijnants schreef: Zodus als trouwe fan zijnde, pols ik via deze weg of ik de enige ben die het zo aanvoelt.

Als je op dit forum één en ander leest, dan zie je toch meteen hoe er hier gedacht wordt over de laatste seizoenen en bepaalde verhaallijnen?

Niet vergeten ook dat ze niet voor elke verhaallijn nieuwe personages kunnen introduceren.
Dat zouden veel kijkers niet pikken. En ook verhaallijnen raken ooit 'op'.
Dus ja, ondertussen heeft iedereen het al zowat met iedereen gedaan en zijn verhaallijnen zijn soms ver gezocht.
Dat zijn de gevolgen daarvan. Een soap moet blijven draaien - aan gelukkige koppels is op termijn niet veel meer aan.

En als ik eerlijk moet zijn: ik vond de verhaallijn van de dubbelganger van Frank veel erger dan sommige dingen die nu gebeuren.
Om er maar eentje te noemen...

Edit: en om nog even te reageren op je punt 5 - de fakeismes:
Ik heb genoeg aan de treurnis en de tranen van Simonne, de meesten onder ons denk ik.
Sommigen vinden dat al veel te veel.
Ik zie niet in waarom we een jonge vrouw aan lager wal moeten zien, kanker uitgebreid moet besproken worden, Paulien met een eeuwigdurend schuldgevoel moet opgezadeld worden....
satine
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1221 keer
Is bedankt: 2750 keer

Berichtdoor lord F. » zo 02 okt 2016, 12:57

Dr. Wijnants schreef:He AnnekeHU, ik begrijp volkomen wat je bedoelt en ikzelf heb een gloeiende hekel aan mensen die op Facebook en andere media dingen posten als; "Waarom mag Femke nu eens niet gelukkig zijn" en "Thuis is te wreed" etc. Wat ik met mijn kritiek bedoelde is eerder een richting en tendens aangeven. Het maakt me niet echt uit wàt de personages meemaken maar wel de manier waarop.

haha, da's inderdaad hoe ik ook erover denk. :)

Dr. Wijnants schreef:Verhaallijnen moeten goed onderbouwd zijn en dat vind ik met hetgeen ik aanhaalde niet het geval omdat het niet in de aard van de personages ligt (Simonne) of te onrealistisch (Charité). En de rek is er uit. Zodus als trouwe fan zijnde, pols ik via deze weg of ik de enige ben die het zo aanvoelt.

Wel, ik blijf erbij dat het seizoen terug een maand inkorten wel zou helpen om sommige verhaallijnen niet eindeloos uit te rekken. Nu heb je weer Arne dat een interessant personage *lijkt* maar het blijft terug duren tot de interesse erin weg is.

Moet zeggen dat de meeste verhaallijnen dit seizoen uitblinken in de cliché's/déjà-vu's. Ik ga niet alles opsommen, want dan wordt het hier terug een veel te lang bericht. ;) Maar zoals de Captain al eens laten vallen heeft, als kijkers van het eerste uur (zoals mezelf) dat blijven zeggen wil het ook wel zeggen dat er iets van aan is. :)
Sponsor dit onderschrift voor slechts €6,-/maand!
lord F.
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 417 keer
Is bedankt: 957 keer

Berichtdoor Linne » zo 02 okt 2016, 14:23

Hoe spijtig het ook is, het lucht me op zoals trouwe kijkers hier posten.
De tendens is niet om af te breken. De kijkers moeten het niet beter kunnen zoals de bakker
wiens brood niet langer voldoet moeten we zelf ook geen beter brood bakken ?
Het gaat hier om de personages, de acteurs en actrices even daargelaten.
Niemand heeft de schrijvers gedwongen ons met dergelijke zever te vervelen.
Duidelijk dat de inspiratie ( voorlopig ) op is en the show must go on.
Dit is niet altijd gemakkelijk voor de schrijvers die hoe langer hoe meer de boel proberen
op te kalefateren door van sommige personages grotere karikaturen te maken.
Het wordt te lastig om dezelfde personages nieuwe dingen te laten meemaken.
De koek is op en het is te vrezen dat Thuis wat ooit goed was, de mist ingaat.
Linne
Poster rang 2
Poster rang 2

Heeft bedankt: 265 keer
Is bedankt: 426 keer

Berichtdoor Captain Cuckoo » zo 02 okt 2016, 14:56

Wie de tijd neemt om het forum even te doorbladeren zal merken dat recent de negatieve commentaren de postieve ruimschoots overtreffen. Ligt dat enkel aan de negatieve aard van de forummers?

Natuurlijk is er een limiet aan de vindingrijkheid van scenaristen. Alle begrip! Daartegenover staat de onstilbare honger van de Kijker (met hoofdletter) naar altijd maar méér. Los het maar eens op, VRT.

Alle begrip dat de kwaliteit van verhaallijnen ups en downs kent, maar waar ik aanstoot aan neem is dat omwille van kwantiteit de aanvaardbaarheid van gedragingen of situaties radicaal overboord wordt gegooid. Inderdaad: de verhaallijn van "de dubbelganger" was daar een schrijnend voorbeeld van. Zo deden de scènes van gehandicapte Marianne die zogezegd alleen in een rolstoel door het zand ploeterde mijn bloed koken. Zoiets beschouw ik als een duidelijke blijk van minachting van de kijker. Daarom ook dat ik toen vrij hevig gereageerd heb.

Nu de inspiratie lijkt op te drogen was het geen best idee om een extra maand te voorzien. Liever één of zelfs twee maanden minder, dan hopeloos rekken en schrapen tot er geen bodem meer te bekennen valt. Zeker voor de niet-kijkers van het eerste uur zouden heruitzendingen van de eerste Thuis-jaren de sleur van heruitzending van "die ene voetbalploeg" op aangename wijze kunnen doorbreken.
Captain Cuckoo
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 567 keer
Is bedankt: 1090 keer

Berichtdoor Crackers » zo 02 okt 2016, 20:53

Ik vond de eerste maand van dit seizoen wel al beter dan de laatste van vorig seizoen.
Na de Thuisdag, de grote ThuisForum-meeting!
Crackers
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 376 keer
Is bedankt: 647 keer

Berichtdoor Dr. Wijnants » ma 03 okt 2016, 09:50

Het is alvast niet mijn bedoeling om een negatieve sfeer te creëren of om Thuis af te breken, in geen geval. Ik ben en blijf een fan, hetzij één met zorgen en bedenkingen om de tendens van de afgelopen maanden. Mij hoor je niet zeggen dat vroeger alles beter was (zo ben ik het er volledig mee eens dat dubbelganger Mannfred de slechtste verhaallijn ooit was), maar, andermaal, ik heb graag dat alles goed onderbouwd is.

Actie en reactie, herinner je je nog de tijd toen bleek dat Sandrine de dochter van Tom was, het hele getouwtrek en de oplaaiende vete tussen Bastiaans en Verbeek, dàt was wat. Oké die verhaallijn was niet bijster realistisch, hoeft ook niet, maar iedereen had wel iets te zeggen tegen de andere personages. Nu lijkt het alsof ze de moeder van Bob en Jens hebben laten sterven gewoon als gemakkelijkheidsoplossing. Hetzelfde geldt voor de manier waarop Peggy de soap verliet...
Dr. Wijnants
Nog geen rang

Berichtdoor annekeHU » ma 03 okt 2016, 10:45

Tja, we kunnen enkel hopen dat de scenarioschrijvers hier meelezen, en iets doen met onze bedenkingen! Of is dat ijdele hoop?
annekeHU
Poster rang 4
Poster rang 4

Heeft bedankt: 273 keer
Is bedankt: 393 keer

Berichtdoor Caligula » ma 03 okt 2016, 12:28

Ijdele hoop vrees ik,maar goed.
Nu is het wel zo dat nieuwe verhaallijnen na 22 jaar steeds moeilijker worden. Dat is gewoon zo. En nieuwe personages,tja die doen het ook niet zo goed (Ik denk aan Tamara,Jessica,Arne etc) dat hebben we allemaal al gezien hé.
Neem nu Julia bvb. Dat mens heeft bijna de complete mannelijke toer van Thuis gemaakt (haar eerste echtgenoot,Cois,Guy,Luc,Waldek). Wat wil je dat het mens nu nog doet? Ze moet toch wel een beetje moe zijn,niet? ;)
We hebben moorden,bedrog,verkrachtingen, psychopaten allemaal gezien hé.
En herhalen kan alleen maar omdat ze ook wel weten dat er een boel nieuwe kijkers zijn die vroegere seizoenen nooit gezien hebben en dat is natuurlijk jammer voor de "oude" kijker die het wel gezien heeft en die zegt: oh,nee toch niet weer.
Nog een ding: ik heb de dubbelganger episodes altijd zo onnozel gevonden dat het iets komisch kreeg, dat kan ik jammer genoeg niet zeggen over de huidige evolutie
Potentia Principatum
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 897 keer
Is bedankt: 2231 keer
Gebande gebruiker

Berichtdoor Lolplayer » di 04 okt 2016, 13:50

Gisteren toen Julia haar briefje schreef aan Waldek, hoorde ik een nieuw "deuntje" en dat wijst er toch op dat er een nieuwe verhaallijn met hoogte en laagtepunten zit aan te komen.

Het ziet er uit dat dit het seizoen van Frank-Waldek-Julia-Simone zal worden.

Moderator bericht:
Geen spoilers in deze topics :!:
Lolplayer
Poster rang 1
Poster rang 1

Heeft bedankt: 14 keer
Is bedankt: 73 keer

Berichtdoor Guapa » di 04 okt 2016, 13:57

Maar Dr Wijnants... 1 ding moet je toegeven.... als ge als man die zoveel heeft mispeuterd, een vrouw hebt die nog altijd achter uw kont hangt, moogde als man toch uw 3 polle kussen nie ? :-)
Guapa
Nog geen rang

Heeft bedankt: 5 keer
Is bedankt: 22 keer

Volgende

Keer terug naar Thuis Algemeen