Ik vind dit altijd zo'n moeilijke vraag...
In ieder geval wel "zwaar" door de dood van Hélène, en dan de "echte" finale in het ziekenhuis tussen Tom en William. Ik voelde het toch wel een klein beetje aan mijn hart hoor. Tom is wel echt serieus met zijn hoofd tegen die bedrand gebotst en Marianne zag er eerder door dan levend uit. Mijn oma -ik had met haar gekeken- dacht dat William nu wel zou opgepakt worden, maar zelf vrees ik eerlijk gezegd dat hij alsnog zal kunnen ontsnappen. Hopelijk niet dus, want zoals jullie ben ik deze verhaallijn ook kotsbeu.
Het "gedoe" tussen Peter en Femke vond ik net zoals anderen bij de haren gesleurd. Het feest dat eerst niet leek door te gaan omdat Femke Peter liet staan was natuurlijk een cliffhanger om nog meer kijkcijfers te lokken voor de finale. Nu moet ik wel zeggen dat ik in tegenstelling tot de anderen had verwacht dat het écht niet zou doorgaan. Dat Femke van het principe zou zijn dat ze niet vindt dat je vriend je huwelijk in zijn eentje achter jouw rug moet regelen, laat staan je trouwjurk voor jou kiezen. (Ik dacht trouwens per vergissing dat ze dit echt dacht, en dit samen met de stress voor dat stomme evenement de druppel was voor haar en Peter dus letterlijk liet staan zoals hij dacht, maar later was ik dan weer in de war.) En natuurlijk: nog een beetje extra drama voor de seizoensfinale. Het had dus gekund!
Maar het zal dus alsnog doorgaan. Ergens vind ik het wel mooi, omdat Peter en Femke dit na alle ellende natuurlijk verdienen, en een positieve wending mag ook wel in zo'n zware seizoensfinale. Al had ik zoals iemand anders gehoopt dat Peter zijn lesje nu eens zou geleerd hebben.
Van Peggy had ik ook wel verwacht dat ze met Benny zou meegaan, maar vind het ondanks dat ook een leuke positieve wending. Het zal beter zijn voor Peggy om te vertrekken, al dan niet voor altijd. Voor haarzelf en en diegenen die toch nooit meer wat met haar te maken willen hebben.
Dat Arne Olivia weer zou drogeren was ook heel voorspelbaar, en ik vind dit zelfs een degoutante verhaallijn. Realistisch? Helaas wel, maar moet dit nu echt? Maar goed, dat is mijn mening.
Ik had gehoopt/gedacht dat er iets zou gebeuren/uitkomen waardoor Olivia eindelijk zou doorhebben wat voor iemand Arne is (of misschien Tamara). Dat ze kon "vluchten" voor het te laat was, en dit ook als cliffhanger. Had ze kunnen ontsnappen of niet?
Ik had zelfs in gedachten dat niemand minder dan Lowie "toevallig" alles zou gadeslaan en Olivia uit de klauwen van Arne zou redden, eventueel met onopzettelijke doodslag tot gevolg. (Niet dat ik zin had in een verhaallijn met Temperament Lowieke in de gevangenis die zijn proces moet afwachten, integendeel, maar onrealistisch was het niet.)
Ofwel zou Lowie door het gevecht zwaargewond raken, en zou Arne hem en de gedrogeerde Olivia uit schrik achter laten en op de vlucht slaan. Had ook gekund! Had ik in ieder geval liever gehad dan dit voorspelbare stukje waarin die smeerlap Olivia gaat verkrachten. (En daar ben ik wel zeker van, want de ondertitels zeiden *RITST ZIJN BROEK OPEN*

)
Dat Mayra Jessica nu lijkt te vertrouwen had ik dan niet meteen zien aankomen. (Althans, dat vermoeden had ik toch, omdat ze toch al een stuk vriendelijker naar haar deed.) Ik had gehoopt dat ook hier iets zou gebeuren en dit voor een spannende cliffhanger zou zorgen.
(Ben ik nu nog een verhaallijn vergeten?

)
EDIT: natuurlijk! Het gedoe tussen Frank en Simonne, en de koes (

) met Waldek. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het weer zou goedkomen tussen Frank en Simonne, vooral omdat Frank zei "dat hij iets ging doen wat hij al lang moest doen", en ook om toch nog maar een lichtpuntje te hebben. Maar blijkbaar was dat naïef van mij. Wel jammer.
Al verbaasde mij die koes dan weer niets. Het was al duidelijk dat Simonne heel goed met Waldek kon praten toen hij bij haar en Frank verbleef, en zich nogal goed bij hem leek te voelen. Vervolgens die "aparte" reactie toen Julia bekendmaakte dat ze iets heeft met Waldek. (Arm Juliaatje nu...) Volgens mij voelde Simonne al de hele tijd iets voor hem, maar heeft ze dit natuurlijk verdrongen. Tot de problemen met Frank begonnen, en dit waarschijnlijk de druppel moet geweest zijn.
Wat ik echter aan de ene kant niet snap is waarom Waldek heeft teruggekust.
Stom? Misschien. Onrealistisch? Dat helemaal niet.
Frank zelf die helemaal instortte en daar de boel kort en klein begon te slaan vond ik een zeer pakkend moment. Aan de ene kant dacht ik dat hij het zelf gezocht had, maar aan de andere kant had ik er medelijden mee.
Toon heeft zich ook nog eens van een gevoeligere kant laten zien door Frank te kalmeren/troosten.