Is 'Thuis' wel geschikt voor (jonge) kinderen?

Plaats hier je berichtje over de soap Thuis in het algemeen.
Foruminfo
Hieronder komt alles te staan wat met Thuis te maken heeft. Let op, alle verhaallijnen rondom bepaalde personages horen in het personagesforum (viewforum.php?f=1)(Geen spoilers !)

Re: Is 'Thuis' wel geschikt voor (jonge) kinderen?

Berichtdoor hannanaske » za 28 nov 2015, 16:33

lord F. schreef:
jessie V. schreef:Lord F. Hoe oud was je toen?

Die aflevering was blijkbaar van begin 1987 volgens IMdB. Toen moet ik zo'n 12 jaar geweest zijn. :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=JbH5ZRCA_CM

Toen mocht ik op zondagavond nog meekijken naar Het Pleintje, de voorloper van Thuis. :)

Ik heb op Wikipedia eens gekeken; Merlina startte in 1983 & eindigde in 1988. Vandaar dat ik er me er niet al te veel van herinner. Ik was gewoon nog een beetje te klein. :razz: Ik herinner me al veel meer van Postbus X.

Thuis start al rond 20u10. Ik vind niet dat al wie jonger is dan 10, dan al in zijn/haar bed moet liggen, maar je kunt ze dan toch langzamerhand naar boven sturen. Tandenpoetsen, pyjama aandoen, beetje lezen,.... zodat ze dan toch rond half 9 kunnen slapen. Dat betekent dat ouders met kinderen uit die leeftijdsfase beter eventjes uitgesteld naar thuis kijken. En daar schort volgens mij het probleem: ze willen meteen kijken en laten hun kinderen maar mee volgen.
Als de soap gedaan is hebben ze weer tijd en moeten die kinderen wel gaan slapen. Maar zo werkt het niet; die kinderen hebben teveel schrik door wat er is gebeurd.

Kinderen vanaf een jaar of 10 zouden van mij mogen opblijven tot een uur of 9, en vanaf die leeftijd is het meer verantwoord om naar soaps te kijken. Ze snappen dan toch ook al iets beter waarover het allemaal gaat en wat zullen de verhaallijnen toch iets beter te begrijpen.
Imagination is the only weapon in the war against reality.
hannanaske
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 100 keer
Is bedankt: 681 keer

Berichtdoor lord F. » za 28 nov 2015, 19:08

hannanaske schreef:
lord F. schreef:
jessie V. schreef:Lord F. Hoe oud was je toen?

Die aflevering was blijkbaar van begin 1987 volgens IMdB. Toen moet ik zo'n 12 jaar geweest zijn. :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=JbH5ZRCA_CM

Toen mocht ik op zondagavond nog meekijken naar Het Pleintje, de voorloper van Thuis. :)

Ik heb op Wikipedia eens gekeken; Merlina startte in 1983 & eindigde in 1988. Vandaar dat ik er me er niet al te veel van herinner. Ik was gewoon nog een beetje te klein. :razz: Ik herinner me al veel meer van Postbus X.

Wel, blijkbaar had ik toen van Merlina enkel de eerste aflevering gemist. Vanaf de tweede aflevering (een aflevering met vliegende schotels) heb ik trouw iedere week gekeken. :)
Voor Postbus X begon ik daarentegen al een beetje te oud te worden en heb ik enkel de eerste afleveringen maar meer gezien. De voorganger van Merlina heb ik dan weer gemist omdat ik toen nog te jong was.
Het Pleintje destijds gezien? ;)

hannanaske schreef:Thuis start al rond 20u10. Ik vind niet dat al wie jonger is dan 10, dan al in zijn/haar bed moet liggen, maar je kunt ze dan toch langzamerhand naar boven sturen. Tandenpoetsen, pyjama aandoen, beetje lezen,.... zodat ze dan toch rond half 9 kunnen slapen. Dat betekent dat ouders met kinderen uit die leeftijdsfase beter eventjes uitgesteld naar thuis kijken. En daar schort volgens mij het probleem: ze willen meteen kijken en laten hun kinderen maar mee volgen.
Als de soap gedaan is hebben ze weer tijd en moeten die kinderen wel gaan slapen. Maar zo werkt het niet; die kinderen hebben teveel schrik door wat er is gebeurd.

Kinderen vanaf een jaar of 10 zouden van mij mogen opblijven tot een uur of 9, en vanaf die leeftijd is het meer verantwoord om naar soaps te kijken. Ze snappen dan toch ook al iets beter waarover het allemaal gaat en wat zullen de verhaallijnen toch iets beter te begrijpen.

Kijken de jonge kijkers dan ook niet meer gefragmenteerd (een beter woord vind ik even niet) naar Thuis? Mijn nichtje van 13 jaar kijkt vooral voor Lowie, Jana, Olivia, Emma, ... De rest neemt ze er dan wellicht bij zonder echt te weten waarom die zich zo druk maken soms. Ik herinner me ook nog van vroeger dat ik als kind graag naar de herhalingen van De Collega's keek op zondagnamiddag, vooral dan voor Jomme Dockx enzo. Toen ik die afleveringen jaren later nog eens bekeek zag ik dan wat ik op jonge leeftijd nog niet echt begreep.
Sponsor dit onderschrift voor slechts €6,-/maand!
lord F.
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 419 keer
Is bedankt: 981 keer

Berichtdoor karolien85 » zo 29 nov 2015, 01:48

satine schreef:Ik herinner mij dat er heel wat commotie was een aantal jaren geleden, toen er bij de Bomansen gezegd werd "dat ze vergeten waren iets te kopen voor de Sinterklaas van Franky". Toen vonden heel wat ouders dit niet kunnen.
Dit was in de periode van de verhaallijn rond de serieverkrachter.

Dus kinderen mogen wel alles weten en horen over verkrachtingen, maar niet dat ouders zelf de Sinterklaas-cadeaus kopen?

:think:
:eek:
:doh:
karolien85
Poster rang 3
Poster rang 3

Heeft bedankt: 285 keer
Is bedankt: 245 keer

Berichtdoor tvx1 » zo 29 nov 2015, 18:29

Nu denk ik toch dat er hier heel wat mensen zijn die serieus onderschatten in hoeverre kinderen echt van fictie kunnen onderscheiden. Misschien ook eens aan denken dat er in sommige van de meeste bekende griezelfilms, zoals vb. The Exorcist, Poltergeist and Child's Play, kinderen van jonger dan 10 jaar gewoon weg meespeelden als hoofdpersonages.
Laatst bijgewerkt door tvx1 op ma 30 nov 2015, 20:22, in totaal 1 keer bewerkt.
tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 432 keer
Is bedankt: 551 keer

Berichtdoor ikke » zo 29 nov 2015, 19:14

tvx1 schreef:Nu denk ik toch dat er hier heel wat mensen zijn die serieus onderschatten in hoeverre kinderen echt van fictie kunnen onderscheiden. Misschien sommigen dat er in sommige van de meeste bekende griezelfilms, zoals vb. The Exorcist, Poltergeist and Child's Play, kinderen van jonger dan 10 jaar gewoon weg meespeelden als hoofdpersonages.

Wat mij betreft is het geen kwestie van onderschatten.
Ik vind "Thuis" geen programma dat geschikt is voor kinderen.
Kinderen leren meer en beter van goede(met de nadruk op goede) programma's voor kinderen. Punt uit!
PS: de films waar jij het over hebt, zijn alleszins niet geschikt voor kinderen, ondanks dat er minderjarigen in meespelen. :thumbdown:
ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1491 keer
Is bedankt: 1427 keer

Berichtdoor Caligula » zo 29 nov 2015, 21:47

Ok, laten we nu even de laatste episodes vallen, vind je het dan nog altijd ongeschikt voor kinderen?
En mogen kinderen dan wel naar het nieuws kijken waar we een (gelukkig dode) IS strijder lijken zien trekken met zijn pickup?
Kun je in onze tijd kinderen beperken tot Ketnet?
Potentia Principatum
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 912 keer
Is bedankt: 2247 keer

Berichtdoor annekeHU » zo 29 nov 2015, 21:59

Het ene kind is het andere niet, ik denk dat het vooral belangrijk is om jonge kinderen niet alleen te laten kijken... ( dus niet van .. laat ze nog maar een half uurtje kijken, dan kan ik in die tijd de keuken opruimen) maar mee te kijken, en als ouder niet alleen het Tv-scherm , maar ook je kinderen in 't oog te houden. En achteraf eventuele vragen beantwoorden, of over het hetgeen ze gezien hebben, praten.
bv. het gedrag van Emma ( nieuwsgierig gaan kijken, naar die rode camionette) je kan op zo'n moment nog eens wijzen op het feit dat zoiets echt niet slim is!
annekeHU
Poster rang 4
Poster rang 4

Heeft bedankt: 284 keer
Is bedankt: 415 keer

Berichtdoor flodderke » ma 30 nov 2015, 15:07

Thuis vind ik niet geschikt voor kinderen, en ik hoop dat het zo blijft, want nog meer onnozelaars in een kiekenkot (studentenhuis) hoef ik niet. In het verleden waren er ook vele scènes zeker niet voor kinderen bedoeld, zoals het snuivende Sofieke, de verkrachting van Sofie (dat was wel een hele groffe scène) zijn de eerste scènes waar ik aan denk.
flodderke
Poster rang 2
Poster rang 2

Heeft bedankt: 49 keer
Is bedankt: 179 keer

Berichtdoor Caligula » ma 30 nov 2015, 18:02

Ja, flodderke je hebt hier een punt. Maar ik vind Thuis nog altijd minder erg dan wat ze elders te zien krijgen en ook zien.
Dan vind ik dat Thuis best nog wel meevalt. Nu ik begrijp uiteraard jullie bezorgdheid om jonge kinderen te weren van min of meer vreselijke beelden maar ik denk ook dat je dit in onze huidige digitale maatschappij nooit helemaal gaat kunnen afschermen.
Dat is nu eenmaal de keerzijde van het muntstuk. En de vraag blijft: kunnen we nu nog alles afsluiten?
Potentia Principatum
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor ikke » ma 30 nov 2015, 18:13

Caligula schreef:Ok, laten we nu even de laatste episodes vallen, vind je het dan nog altijd ongeschikt voor kinderen?
En mogen kinderen dan wel naar het nieuws kijken waar we een (gelukkig dode) IS strijder lijken zien trekken met zijn pickup?

Daar gaat het hier niet om. De vraag(titel) van dit topic is: Is 'Thuis' wel geschikt voor (jonge) kinderen?
Mijn antwoord is nog steeds: NEE!
ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor Yvetje » ma 30 nov 2015, 18:29

Het gaat hier inderdaad over Thuis en niet over het nieuws of andere programma's.
Dus zou het fijn zijn als er ontopic gebleven werd.
:smile:
Yvetje
Poster rang 2
Poster rang 2

Heeft bedankt: 404 keer
Is bedankt: 575 keer

Berichtdoor Caligula » ma 30 nov 2015, 18:49

Moderator bericht:
Het zou fijn zijn als de moderator-berichten au sérieux genomen werden :!:

Gelieve dus de regels te respecteren..

(ontopic)
Potentia Principatum
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor tvx1 » ma 30 nov 2015, 20:21

ikke schreef:
Caligula schreef:Ok, laten we nu even de laatste episodes vallen, vind je het dan nog altijd ongeschikt voor kinderen?

Daar gaat het hier niet om. De vraag(titel) van dit topic is: Is 'Thuis' wel geschikt voor (jonge) kinderen?

Ik denk dat het uiteindelijk aan de ouders zelf ligt om te beslissen of ze hun kinderen er naar laten kijken of niet. Alleen zij weten echt waarmee hun eigen kinderen kunnen omgaan of niet. Je kan daar gewoon geen algemene ja/nee stempel op plaatsen. Elk kind is anders op elke leeftijd. Jij vindt het niet geschikt voor jouw jonge kinderen. Geen probleem. Dat is jouw goed recht. Andere ouders zullen dat ook wel zelf uitmaken voor hun eigen kinderen.
tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 432 keer
Is bedankt: 551 keer

Berichtdoor ikke » ma 30 nov 2015, 20:24

tvx1 schreef:
ikke schreef:

Ik denk dat het uiteindelijk aan de ouders zelf ligt om te beslissen of ze hun kinderen er naar laten kijken of niet. Alleen zij weten echt waarmee hun eigen kinderen kunnen omgaan of niet. Je kan daar gewoon geen algemene ja/nee stempel op plaatsen. Elk kind is anders op elke leeftijd. Jij vindt het niet geschikt voor jouw jonge kinderen. Geen probleem. Dat is jouw goed recht. Andere ouders zullen dat ook wel zelf uitmaken voor hun eigen kinderen.

Ik sprak ook enkel en alleen uit eigen naam en mijn antwoord is nog steeds "Nee", mijn kleine kinderen zouden niet mogen meekijken naar "Thuis". :twisted:
Mensen die vinden dat hun kleine kinderen toch naar "Thuis" mogen kijken hebben volgens mij geen recht om te zagen over de inhoud van "Thuis". Die laten hun kinderen op hun eigen verantwoordelijkheid meekijken naar een programma dat in eerste instantie voor volwassenen bestemd is.
ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor Caligula » ma 30 nov 2015, 21:00

Daar ben ik nu volledig mee akkoord zie. Als je jkinderen mee laat kijken naar Thuis moet je achteraf niet komen zagen dat het niet geschikt was. Oudertjes, het is ja of nee hé,of kennen jullie dat niet meer.
Potentia Principatum
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

VorigeVolgende

Keer terug naar Thuis Algemeen