Dialecten / Streektaal in Thuis

Plaats hier je berichtje over de soap Thuis in het algemeen.
Foruminfo
Hieronder komt alles te staan wat met Thuis te maken heeft. Let op, alle verhaallijnen rondom bepaalde personages horen in het personagesforum (viewforum.php?f=1)(Geen spoilers !)

Re: Dialecten / Streektaal in Thuis

Berichtdoor Lazylady » ma 24 maart 2014, 16:44

Ik wil anders al een gokje doen:

Tim: Vl-Brabant/Brussel
An: Vl-Brabant/Brussel
Mayra: Antwerpen
Judith: Antwerpen
Meester Courtois: West-Vl
Peter: Vl-Brabant/Brussel
Jenny: Antwerpen
Leo: Antwerpen
Sam: Antwerpen
Yvette: Oost-Vl
Nancy: Antwerpen
Jana: Vl-Brabant/Brussel
Tibo: Oost-Vl
Lazylady
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 299 keer
Is bedankt: 797 keer

Berichtdoor satine » ma 24 maart 2014, 16:46

Lazylady schreef:
satine schreef:Ik vind zijn accent (en vooral de uitdrukkingen die hij gebruikt) typisch Antwerps. ;)

Lier ligt dan ook niet zo heel ver van Antwerpen.

En toch zijn het twee verschillende dialecten.
Iemand van Lier klinkt helemaal anders dan iemand die Antwerps spreekt, ook al is de afstand niet groot.
satine
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1364 keer
Is bedankt: 3038 keer

Berichtdoor Lazylady » ma 24 maart 2014, 16:50

satine schreef:Iemand van Lier klinkt helemaal anders dan iemand die Antwerps spreekt, ook al is de afstand niet groot.

Ik dacht dan ook dat Frank nog een ander dialect sprak dan het typische Antwerps, maar blijkbaar had ik het dus mis?
Lazylady
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor Evaaa » ma 24 maart 2014, 17:29

Yvette is inderdaad van Oost-Vlaanderen, ze is oorspronkelijk van Aalst. Ze steekt 't in ieder geval goed weg.
Evaaa

Berichtdoor tvx1 » ma 24 maart 2014, 17:32

Yvette haar accent is Aalsters.
tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 434 keer
Is bedankt: 554 keer

Berichtdoor annekeHU » ma 24 maart 2014, 18:28

ThuisInDuitsland schreef::romance-kisscheek: Alvast een dikke MERCI aan iedereen hier :clap:

Even kijken, over wie hebben wij het nog niet gehad...: Tim, An, Mayra, Judith, Meester Courtois (acteur ne West-Vlaming van Poperinge, maar personnage spreekt "beschaafd Vlaams" zeker, net zoals Marianne en Geert? ;) ), Peter, Jenny, Leo, Sam, Yvette, Nancy, Jana...? En Tibo zn "zacht taaltje"...?

Even goed naar hen luisteren van de week en opschrijven voor mij aub :thumbup: :wave:

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig waarom jij zo'n interesse hebt in die Vlaamse dialecten/sociolecten... Is het voor een eindwerk, of gewoon uit taalkundige interesse?
annekeHU
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 287 keer
Is bedankt: 422 keer

Berichtdoor satine » ma 24 maart 2014, 18:32

Lazylady schreef:
satine schreef:Iemand van Lier klinkt helemaal anders dan iemand die Antwerps spreekt, ook al is de afstand niet groot.

Ik dacht dan ook dat Frank nog een ander dialect sprak dan het typische Antwerps, maar blijkbaar had ik het dus mis?
Frank spreekt het dialect dat je oudere mensen in Antwerpen nog hoort praten - ik vind het zalig om het te horen.
Hij doet mij vaak aan mijn vader zaliger denken. ;)
satine
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1364 keer
Is bedankt: 3038 keer

Berichtdoor ThuisInDuitsland » ma 24 maart 2014, 19:07

annekeHU schreef:Ik ben eigenlijk nieuwsgierig waarom jij zo'n interesse hebt in die Vlaamse dialecten/sociolecten... Is het voor een eindwerk, of gewoon uit taalkundige interesse?

Uit taalkundig interesse en gewoon uit liefde voor uw prachtige taal en land Afbeelding.

Even uitleggen: Ik ben al een "oud vrouwtje" van 44 jaar :mrgreen: . In de winter van 1989/90 heb ik in Gent "op kot gezeten" met het Erasmus uitwisselingsprogramma voor studenten (vertaalster Engels/Nederlands, moedertaal Duits). In de zomer van 91 heb ik drie maanden stage gelopen in de vertaalafdeling van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag. Begin de jaren 90 kwam ik nogal vaak bij vrienden in Gent en Antwerpen, EIndhoven en Den Haag, mocht zelfs mee naar Aruba op vakantie :thumbup:
Mijn doctorale scriptie heb ik toen over het koloniaal verleden van Nederland in Indonesie en over "Dutch Colonial Literature" geschreven.

Maar mijn hart is altijd in Vlaanderen gebleven :oops: , ook al vertaal ik sinds bijna 20 jaar alleen uit het Engels naar het Duits (business software localization) en heb ik het Nederlands zomaar voor mijn eigen plezier bijgehouden via boeken, stripboekjes, muziek en dvds ("Yvette" Chris Boni ken ik wel als direktrice uit "Meester hij begint weer" met de grandioze Jacques Vermeiren en Frank Dingenen :D ).

Zoals ik boven schreef was ik dolblij toen ik verleden jaar plots de BVN op TV kon ontvangen en Thuis ontdekte :dance: Mijn oren zitten zogezegd te glimlachen als ik naar Thuis zit te luisteren. :dance:

Thuis wordt op BVN maandag tm vrijdag tussen 17:45 en 18:15 uitgezonden, maar ik denk dat wij altijd een week achterlopen op het schema. Vandaag was hier de geboorte van de kleine van Femke en heeft Peter thuis "de bom laten vallen" bij Peggy :crazy:

Anneke, ik hoop u begrijpt nu mijn interesse ... :wave:
ThuisInDuitsland
Nog geen rang

Heeft bedankt: 32 keer
Is bedankt: 18 keer

Berichtdoor Lazylady » ma 24 maart 2014, 19:18

Interessant verhaal, ThuisInDuitsland! Ik ben zelf ook nogal een taalfanaat en vooral van dialecten...

Je zou absoluut niet zeggen dat jouw moedertaal Duits is; je schrijft echt praktisch perfect Nederlands (en praten waarschijnlijk ook)!

Evaaa schreef:Yvette is inderdaad van Oost-Vlaanderen, ze is oorspronkelijk van Aalst. Ze steekt 't in ieder geval goed weg.

Ik hoor het toch nog altijd. ;)
Lazylady
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor Lazylady » di 25 maart 2014, 14:31

En bijrolletje Daisy is natuurlijk overduidelijk een Limburge! :razz:
Lazylady
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor Evaaa » di 25 maart 2014, 17:24

Lazylady schreef:En bijrolletje Daisy is natuurlijk overduidelijk een Limburge! :razz:

Nope! Rasechte Gentse :razz:
Evaaa

Berichtdoor Lazylady » di 25 maart 2014, 19:57

Evaaa schreef:Nope! Rasechte Gentse :razz:

Echt? :eh:
Lazylady
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor Evaaa » di 25 maart 2014, 22:51

Lazylady schreef:

Jep! Debbie Crommelinck heet ze. Ze speelt natuurlijk wel een tuttebel met het geheugen van een goudvis, misschien dat ze daarom wat trager spreekt :razz: (waarmee ik niets negatiefs wil suggereren ten opzichte van Limburgers, laat dat duidelijk zijn)
Evaaa

Berichtdoor annekeHU » di 25 maart 2014, 23:59

Evaaa schreef:
Lazylady schreef:

Jep! Debbie Crommelinck heet ze. Ze speelt natuurlijk wel een tuttebel met het geheugen van een goudvis, misschien dat ze daarom wat trager spreekt :razz: (waarmee ik niets negatiefs wil suggereren ten opzichte van Limburgers, laat dat duidelijk zijn)

en voor de echt jonge lezers hier en/of de liefhebbers van de Ketnetreeks Amika: ze speelde de rol van Channel in de serie , een van de 3 Z-girls! De rol van Channel's moeder in Amika werd vertolkt door Daisy Thijs, die vroeger ook in Thuis speelde.
annekeHU
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 287 keer
Is bedankt: 422 keer

Berichtdoor tvx1 » wo 26 maart 2014, 00:21

annekeHU schreef:
Evaaa schreef:
Lazylady schreef:

en voor de echt jonge lezers hier en/of de liefhebbers van de Ketnetreeks Amika: ze speelde de rol van Channel in de serie , een van de 3 Z-girls! De rol van Channel's moeder in Amika werd vertolkt door Daisy Thijs, die vroeger ook in Thuis speelde.
En die Daisy Thys speelde in Thuis een andere Daisy. :whistle:
tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 434 keer
Is bedankt: 554 keer

VorigeVolgende

Keer terug naar Thuis Algemeen