Dialecten / Streektaal in Thuis

Plaats hier je berichtje over de soap Thuis in het algemeen.
Foruminfo
Hieronder komt alles te staan wat met Thuis te maken heeft. Let op, alle verhaallijnen rondom bepaalde personages horen in het personagesforum (viewforum.php?f=1)(Geen spoilers !)

Dialecten / Streektaal in Thuis

Berichtdoor ThuisInDuitsland » za 22 maart 2014, 17:21

Daag beste Thuisfans :bye:

hier komt er nog eentje bij - uit Duitsland :mrgreen: Ik ben dus geen "native speaker" wat het Nederlands / Vlaams betreft, let maar niet op mijn foutjes aub :D

Ben verslaafd aan Thuis sinds verleden jaar april. Toen zijn ze bij ons met de analoge uitzending van TV gestopt en moesten we allemaal nieuwe receivers voor digitaal ontvangst gaan kopen en - hoerraaa! - nu kan ik BVN ontvangen :dance:

Verleden jaar april was Jana nog met Lowie bezig en Bram was net terug uit ? Spanje... 8)

Ik zou dolgraag eens van de Vlamingen hier willen weten, welk personnage uit Thuis welke streektaal / dialect spreekt. Want ik hoor wel dat Lowie anders praat dan Bram bijvoorbeeld, maar ik weet het verschil niet. Of de broertjes Bomans - Frank spreekt Antwaarps, en Luc dan...?

Zijn er ook sociolecten in Thuis te horen? Bv. Tibo vond ik altijd heel "zacht" praten - was dat een soort "gay taal" of wel een gewone streektaal? :D Nancy en Eddy - dialecten of sociolecten van de typische kuisvrouw /arbeider?

De "meisjes": Jana, Pauline, Simonne, Julia, Jenny, Rosa, Nancy, Marianne, Mayra, An, Judith, Peggy, Femke, Yvette
En de "jongens": Bram, Lowie, Jens, Franky, Toon, Peter, Tom, Tim, Danny, Leo, meester Courtois
- waar komen die allemaal vandaan qua taal?

Pls help :thumbup:
ThuisInDuitsland
Nog geen rang

Heeft bedankt: 32 keer
Is bedankt: 18 keer

Re: Dialecten / Streektaal in Thuis

Berichtdoor tvx1 » za 22 maart 2014, 17:47

Bram en Eddy spreken Gents. Bij Bram is dat nog meer uitgesproken als bij Eddy. Franky sprak Limburgs. Lowie zijn accent komt uit de streek rond Brussel. Toon spreekt "Antwaarps". Het accent van Danny komt uit de Denderstreek maar ik durf niet precies zeggen van waar. Het zou Aalsters kunnen zijn, maar ook wel Ninoofs.
tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 431 keer
Is bedankt: 546 keer

Berichtdoor Lazylady » za 22 maart 2014, 18:08

Frank heeft een Liers accent als ik mij niet vergis?
Lazylady
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 299 keer
Is bedankt: 797 keer

Berichtdoor ranske » zo 23 maart 2014, 01:19

Het Limburgs dialect van Julia is duidelijk tot en met het zangerige.
Simonne laat al eens een Mechelse A vallen zoals : Ons Maaake
Rosa kan haar Antwerps niet wegsteken : ons piegee ipv Peggy.
Luc geen dialect maar die spreekt elk woord apart uit alsof het een soundtest is.
Bij Marianne en CO precies geen dialect maar ik moet er eens op letten.
Al bij al zijn de dialecten gelukkig niet overdreven.
ranske
Poster rang 4
Poster rang 4

Heeft bedankt: 1030 keer
Is bedankt: 500 keer

Berichtdoor Evaaa » zo 23 maart 2014, 12:11

Ik vind net dat het dialect bij Eddy uitgesprokener is dan bij Bram. Hij gebruikt veel meer Gentse uitdrukkingen dan Bram. Bij Bram zijn het vooral klanken.
Marianne aka Leah Thys is van Zonhoven, Limburgse dus, maar dat hoor je er echt niet aan.Ik geloof dat je haar taal wel een sociolect kan noemen, netjes opgeschoond Nederlands hoort bij haar stand ;) Net als dokter Geert trouwens, die spreekt ook heel geaffecteerd, zoals een dokter dus :razz:

Edit: ik dacht eerst dat Leah van Gent was, maar ze heeft er gestudeerd. Ik herinner me eens een rol van haar in Flikken waar ze een Gentse dakloze moest spelen, en ze deed dat met zoveel feeling en een geweldig taaltje, dat ik even dacht dat ze Gents was, mijn excuses!
Evaaa

Berichtdoor satine » zo 23 maart 2014, 12:16

Lazylady schreef:Frank heeft een Liers accent als ik mij niet vergis?

Ik vind zijn accent (en vooral de uitdrukkingen die hij gebruikt) typisch Antwerps. ;)
satine
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1269 keer
Is bedankt: 2828 keer

Berichtdoor Lazylady » zo 23 maart 2014, 12:49

Evaaa schreef:Ik vind net dat het dialect bij Eddy uitgesprokener is dan bij Bram. Hij gebruikt veel meer Gentse uitdrukkingen dan Bram. Bij Bram zijn het vooral klanken.

Dat komt door de (helaas) meer en meer "vervaging" van het Gents dialect. De nieuwere generatie spreekt praktisch allemaal AN.
Lazylady
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor Evaaa » zo 23 maart 2014, 12:54

Lazylady schreef:
Evaaa schreef:Ik vind net dat het dialect bij Eddy uitgesprokener is dan bij Bram. Hij gebruikt veel meer Gentse uitdrukkingen dan Bram. Bij Bram zijn het vooral klanken.

Dat komt door de (helaas) meer en meer "vervaging" van het Gents dialect. De nieuwere generatie spreekt praktisch allemaal AN.

Klopt.. dialect wordt steeds vaker als iets "marginaals" gezien. Jammer, want het is een rijkdom van de taal (zeg ik als studente taalkunde nu wel, dus ik ben niet echt onbevooroordeeld :angel:) Wat me wel opvalt, er zitten geen West-Vlamingen in THUIS :eek:
Evaaa

Berichtdoor nounake » zo 23 maart 2014, 13:23

satine schreef:
Lazylady schreef:Frank heeft een Liers accent als ik mij niet vergis?

Ik vind zijn accent (en vooral de uitdrukkingen die hij gebruikt) typisch Antwerps. ;)

Volgens mij is hij ook van Antwerpen: ik kom hem regelmatig tegen in één of ander groot parc hier.
nounake
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 5513 keer
Is bedankt: 739 keer

Berichtdoor tvx1 » zo 23 maart 2014, 14:08

ranske schreef:Luc geen dialect maar die spreekt elk woord apart uit alsof het een soundtest is.

Luc heeft soms een Amerikaans accent. :whistle:

Evaaa schreef:
Lazylady schreef:

Klopt.. dialect wordt steeds vaker als iets "marginaals" gezien. Jammer, want het is een rijkdom van de taal (zeg ik als studente taalkunde nu wel, dus ik ben niet echt onbevooroordeeld :angel:) Wat me wel opvalt, er zitten geen West-Vlamingen in THUIS :eek:

Toch wel! Kurt! En vroeger hadden we ook nog Walter Frans. En Fien Roels had ook een ietwat West-Vlaams accent.
tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 431 keer
Is bedankt: 546 keer

Berichtdoor Lazylady » zo 23 maart 2014, 14:47

satine schreef:Ik vind zijn accent (en vooral de uitdrukkingen die hij gebruikt) typisch Antwerps. ;)

Lier ligt dan ook niet zo heel ver van Antwerpen.

Femke klinkt Vlaams-Brabants/Brussels (haal die dialecten vaak door elkaar).

Inderdaad is Kurt een West-Vlaming, maar wel één die het perfect kan verstoppen.
Lazylady
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor Lazylady » zo 23 maart 2014, 14:50

tvx1 schreef:Luc heeft soms een Amerikaans accent. :whistle:

Ik dacht soms West-Vlaams te herkennen, maar volgens mij is 't ook een Gentenaar. Wel één die AN spreekt dan.
Lazylady
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor Evaaa » zo 23 maart 2014, 18:28

Lazylady schreef:
satine schreef:Ik vind zijn accent (en vooral de uitdrukkingen die hij gebruikt) typisch Antwerps. ;)

Lier ligt dan ook niet zo heel ver van Antwerpen.

Femke klinkt Vlaams-Brabants/Brussels (haal die dialecten vaak door elkaar).

Inderdaad is Kurt een West-Vlaming, maar wel één die het perfect kan verstoppen.

Femke is van Vilvoorde, dus Brabants inderdaad
En Luc (Mark Willems) is inderdaad ook een Gentenaar. 8)
Evaaa

Berichtdoor lord F. » ma 24 maart 2014, 12:15

Zou ook niet passen bij hun personage dat Luc, Marianne en Geert dialect spreken. :)
Maar Luc woont idd in Gent.
Sponsor dit onderschrift voor slechts €6,-/maand!
lord F.
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 419 keer
Is bedankt: 974 keer

Berichtdoor ThuisInDuitsland » ma 24 maart 2014, 16:15

:romance-kisscheek: Alvast een dikke MERCI aan iedereen hier :clap:

Even kijken, over wie hebben wij het nog niet gehad...: Tim, An, Mayra, Judith, Meester Courtois (acteur ne West-Vlaming van Poperinge, maar personnage spreekt "beschaafd Vlaams" zeker, net zoals Marianne en Geert? ;) ), Peter, Jenny, Leo, Sam, Yvette, Nancy, Jana...? En Tibo zn "zacht taaltje"...?

Even goed naar hen luisteren van de week en opschrijven voor mij aub :thumbup: :wave:
ThuisInDuitsland
Nog geen rang

Heeft bedankt: 32 keer
Is bedankt: 18 keer

Volgende

Keer terug naar Thuis Algemeen