Wat vond je van de aflevering van "vandaag"?

Plaats hier je berichtje over de soap Thuis in het algemeen.
Forumregels
Hieronder komt alles te staan wat met Thuis te maken heeft. Let op, alle verhaallijnen rondom bepaalde personages horen in het personagesforum (http://thuisonline.be/viewforum.php?f=1)(Geen spoilers !)
tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5
x 7
x 54

Bericht door tvx1 » zo 28 mar 2021, 15:49

apestaart schreef:
zo 28 mar 2021, 15:24
martha schreef:
za 27 mar 2021, 14:14
Wat me altijd heeft verbaasd is het feit dat al die kinderen die hun hele leven in het buitenland hebben gewoond (Lowie in Mexico, Robin in Marokko en nu Yasmien in Belize) bij hun terugkeer naar België perfect nederlands praten, zonder één enkel buitenlands accent
Moeders en ook vaders leren toch hun kinderen spreken dus Lowie heeft leren spreken van Leontien, Robin heeft leren spreken van Bianca en Yasmine heeft leren spreken van Nina en daarnaast hebben die 3 kinderen ook de plaatselijke taal aangeleerd via de lokale bevolking en op de school.
Bovendien hebben twee van die drie niet heel hun leven in het buitenland gewoond. Zowel Robin als Lowie zijn hier geboren en er werd dus oorspronkelijk enkel nederlands tegen hen gesproken door hun ouders en zelfs grootouders. Lowie was zelfs al vier of vijf toen hij naar Mexico verhuisde en had dus al heel wat nederlands geleerd van zowel mama als papa en heel wat anderen.
0 x

tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5
x 7
x 54

Bericht door tvx1 » zo 28 mar 2021, 15:57

Tiboko schreef:
zo 28 mar 2021, 15:46
@apestaart

Voila. Nagel op de kop. Dus zouden al die kinderen toch minstens een licht accentje moeten hebben ?

Maar nee. Ze (van Robin tot Yasmine) klinken alsof ze heel hun jonge leven in Leuven of Antwerpen hebben gewoond.
Waarom? Als hun mama's de hele tijd nederlands tegen hun spreken/spraken? Ik heb zo wel al wat kinderen geweten die zelfs op kleuterleeftijd al in twee talen goed overweg konden zonder de accenten te verwisselen. Zoiets is gewoon niet allemaal zus of allemaal zo. Dat verschilt enorm van mens to mens. Ik heb bijvoorbeeld twee achterneefjes (zoontjes van een nicht) die je vrij goed met Lowie kan vergelijken. Alleen moet je Mexico in hun geval door Italië vervangen. Mijn nicht is gewoon Belgische, haar intussen ex-man Italiaans. Ze hebben een hele tijd in Italië gewoond. Dat omvatte ongeveer de lagere schooltijd en begin middelbaar van hun kinderen. Ze hebben wel steeds tweetalig opgevoed. De jongens spreken dan ook perfect Italiaans en in het nederlands spreken ze plat Gents zonder enig buitenlands accent.
0 x

tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5
x 7
x 54

Bericht door tvx1 » zo 28 mar 2021, 16:09

apestaart schreef:
zo 28 mar 2021, 15:29
martha schreef:
za 27 mar 2021, 14:14
Wat me altijd heeft verbaasd is het feit dat al die kinderen die hun hele leven in het buitenland hebben gewoond (Lowie in Mexico, Robin in Marokko en nu Yasmien in Belize) bij hun terugkeer naar België perfect nederlands praten, zonder één enkel buitenlands accent
Er zijn nog mensen die hun accent heel hun leven behouden, een Nederlander zal altijd zijn Hollands accent behouden zelfs als hij meer dan 20 jaar in België/Vlaanderen zou wonen, een Rus zal nog zeer lang zijn Russische accent behouden alsook een Duitser nog altijd zijn Duits accent zal behouden en zelfs een Franstalige zal ook zijn Franse accent behouden en eerlijk gezegd moest ik voor de rest van mijn leven in Nederland zou wonen dan zal ik nog altijd Vlaams-Nederlands blijven spreken.
Tenslotte mogen we nog altijd blij zijn dat deze mensen moeite doen om Nederlands te spreken.
Altijd is misschien overdreven, maar vaak is dat wel zo met een taal die niet je moedertaal is. Dan blijft er wel steeds een accent. Als het eerder om een regionale variant van dezelfde taal gaat is het toch eerder iets anders. Dan gaan die accenten wel iets gemakkelijk wijzigen. Al is dat wel steeds bij iedere mens anders. Zelfs binnen éénzelfde gezin. Zo woonde er in mijn jeugd een tijdlang een Nederlands gezin in mijn dorp. Met enkele ervan heb ik op school gezeten en onze ouders raakten goed bevriend. Wat mij altijd enorm verbaasde bij hen, is dat de oudste dochter, die al in de middelbare school zat toen ze naar België kwamen, binnen de korste keren volledig vervlaamste en haar oorspronkelijke accent volledig verloren was, terwijl de anderen gewoon hun Nederlandse tongval behielden. Ik vond dat echt hilarisch als ik daar eens ging logeren en de ze dan aan de eettafel zaten de babbelen en de éné ons locaal dialect hanteerde, terwijl haar broer zus en ouders hartelijk in het Nederlands uit hun moederland antwoorden.
0 x

Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 6
x 186

Bericht door Tiboko » zo 28 mar 2021, 16:51

Mij stoort (vooral bij Waldek) dat ze er een karikatuur van gemaakt hebben. De Pool die sommige dingen nu eenmaal niet normaal kan uitspreken.

Hetzelfde gebeurt bij Nancy, die geen drie zinnen "normaal" kan zeggen. Altijd moet er wel iets zogezegd lachwekkends bij zijn. Of ze spreekt een vreemdtalig woord fout uit.

Bijvoorbeeld dokter Amrani moet dokter Armani uitgesproken worden. Zo grappig :nope:

Wat Robin betreft, zelfs als Bianca heel zijn kindertijd Nederlands tegen hem sprak, dan wellicht toch niet Mo en de rest van het gezin. Bij zijn vriendjes, de hobby's en op school sprak hij wellicht 100 procent van de tijd Marokkaans.

Dat je daar nu geen mm accent meer van hoort, is een beetje overdreven.
0 x

tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5
x 7
x 54

Bericht door tvx1 » zo 28 mar 2021, 17:26

Tiboko schreef:
zo 28 mar 2021, 16:51
Wat Robin betreft, zelfs als Bianca heel zijn kindertijd Nederlands tegen hem sprak, dan wellicht toch niet Mo en de rest van het gezin. Bij zijn vriendjes, de hobby's en op school sprak hij wellicht 100 procent van de tijd Marokkaans.

Dat je daar nu geen mm accent meer van hoort, is een beetje overdreven.
Nee, da’s perfect mogelijk. Zie het voorbeeld van mijn achterneefjes. Die spraken buiten met hun mama in hun omgeving als ze jong waren Italiaans, maar spreken nu gewoon plat Gents zonder enig buitenlands accent. Trouwens in Marokko wordt er ook heel wat Frans gesproken. En met Aïsha, Youssef en Jenny zal hij ook wel veel Nederlands gesproken hebben zeker?
0 x

Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 675
x 255

Bericht door Christel » ma 29 mar 2021, 11:37

Denk dat je daar wat dat betreft eeuwig en drie dagen over kunt discussiëren, maar dat dit uiteindelijk gewoon van de persoon zelf afhangt. Sommige mensen pikken talen/dialecten nou eenmaal eerder op dan anderen, en de een hecht er ook meer belang aan dan de ander.
Een deel van mijn vaders familie woont bijvoorbeeld in Frankrijk, en hoewel hun moeder (mijn vaders tante) heel haar leven alle dagen Nederlands met hen gesproken heeft thuis, spreken zij toch heel moeilijk Nederlands en met een extreem Franse tongval. Dus ja...

Persoonlijk maakt me dat niet zoveel uit, eigenlijk, zeker niet in een tv-serie. Ik kan me bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat het vrij moeilijk is om een jong acteurtje te vinden dat ook nog eens een bepaald accent heeft. Dan heb ik liever dat ze het gewoon helemaal achterwege laten, dan het geforceerd een "ding" te laten zijn in het begin.
Ik heb dan weer veel meer last van situaties zoals met Nancy, die tegenwoordig geen enkele naam meer fatsoenlijk uitgesproken krijgt, blijkbaar. Dat vind ik inmiddels zo geforceerd overkomen... Alsof ze bijna na moet denken om het verkeerd haar mond uit te persen.
Dat maakt (in Nancy's geval toch) domme karikaturen van de personages...
2 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..

tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5
x 7
x 54

Bericht door tvx1 » ma 29 mar 2021, 16:12

Christel schreef:
ma 29 mar 2021, 11:37
Denk dat je daar wat dat betreft eeuwig en drie dagen over kunt discussiëren, maar dat dit uiteindelijk gewoon van de persoon zelf afhangt. Sommige mensen pikken talen/dialecten nou eenmaal eerder op dan anderen, en de een hecht er ook meer belang aan dan de ander.
Een deel van mijn vaders familie woont bijvoorbeeld in Frankrijk, en hoewel hun moeder (mijn vaders tante) heel haar leven alle dagen Nederlands met hen gesproken heeft thuis, spreken zij toch heel moeilijk Nederlands en met een extreem Franse tongval. Dus ja...

Persoonlijk maakt me dat niet zoveel uit, eigenlijk, zeker niet in een tv-serie. Ik kan me bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat het vrij moeilijk is om een jong acteurtje te vinden dat ook nog eens een bepaald accent heeft. Dan heb ik liever dat ze het gewoon helemaal achterwege laten, dan het geforceerd een "ding" te laten zijn in het begin.
Ik heb dan weer veel meer last van situaties zoals met Nancy, die tegenwoordig geen enkele naam meer fatsoenlijk uitgesproken krijgt, blijkbaar. Dat vind ik inmiddels zo geforceerd overkomen... Alsof ze bijna na moet denken om het verkeerd haar mond uit te persen.
Dat maakt (in Nancy's geval toch) domme karikaturen van de personages...
Ik denk er eigenlijk zo goed als hetzelfde over.
1 x

Frederique
Nog geen rang
x 18
x 16

Bericht door Frederique » di 30 mar 2021, 00:22

Mag Peter zomaar de zaak “Deploige” bespreken met “detective” Dieter “Scooby-Doo” Van Aert? Heeft hij dan geen zwijgplicht als advocaat? 🤔
0 x

Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 675
x 255

Bericht door Christel » di 30 mar 2021, 10:49

Frederique schreef:
di 30 mar 2021, 00:22
“detective” Dieter “Scooby-Doo” Van Aert
:lol: :lol: :lol:
Geen idee of het mag (ik vond dat ook een beetje bedenkelijk, alhoewel Peter volgens mij niet zoveel gezegd heeft buiten het vonnis, en is dat niet voor iedereen opvraagbaar? :think: ), maar dit is tegenwoordig eigenlijk wel de perfecte bijnaam voor Dieter :yup: :mrgreen: :lol: ;)
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..

Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 6
x 186

Bericht door Tiboko » di 30 mar 2021, 22:25

Frederique schreef:
Mag Peter zomaar de zaak “Deploige” bespreken met “detective” Dieter “Scooby-Doo” Van Aert?
Is dat de volgende zaak die je gaat onderzoeken, vraagt Peter aan "supercop" Dieter - die vreemd genoeg zijn privé-onderzoek altijd buiten de werkuren voert, zoals bv vorige keer bij dokter Judith, tijdens een consultatie :lol:

Waarop Dieter antwoordt "nog niet".

Nu gaat de zaak Deploige over een ongeval in Spanje, of dat was het tenminste volgens de lokale politie, die het in ieder geval geen verdacht overlijden vond. Kan Dieter zomaar in een ander land een door de plaatselijke politie afgesloten zaak heropenen? Straf.
0 x

daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 215
x 378
Contacteer:

Bericht door daffy duck » di 30 mar 2021, 23:11

Nancy is afgegaan als een gieter met haar lesbisch zijn theorie Haar argumentatie tegenover 'Eddy met het gezond verstand' heeft niet lang stand gehouden. Ze is al even erg als haar Didi met z'n natte vinger speurneus. Dat gedoe met die onderbroek heeft nu wel lang genoeg geduurd!
1 x
Jonge bezems vegen het best, maar ik kuis ook in de hoekjes

heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 65
x 156

Bericht door heidiw » di 30 mar 2021, 23:33

Ik heb anders best genoten van de manier waarop Eddy de zwijmelende Nancy weer met haar voeten op de grond zette :yup:
1 x

vdbemdsa
Poster rang 1
Poster rang 1
x 1
x 19

Bericht door vdbemdsa » wo 31 mar 2021, 15:09

Frederique schreef:
Mag Peter zomaar de zaak “Deploige” bespreken met “detective” Dieter “Scooby-Doo” Van Aert?
Er is toch nog geen zaak, dus waarom niet??
0 x

martha
Poster rang 5
Poster rang 5
x 59
x 106

Bericht door martha » wo 31 mar 2021, 16:34

Mij viel de reactie van jasmientje op toen ze de naam van Peter hoorde :shh: Het is niet de eerste keer dat ik frons bij de reacties van dat kind. Zoals het feit dat ze onschuldig als een engeltje Leo kon overhalen om daar te blijven logeren. De appel zal niet ver van de boom vallen zeker.
0 x

daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 215
x 378
Contacteer:

Bericht door daffy duck » wo 31 mar 2021, 17:12

martha schreef:
wo 31 mar 2021, 16:34
De appel zal niet ver van de boom vallen zeker.
weet niet wat ik ervan moet denken van Jasmine. Ze is te perfect om waar te zijn heb ik soms het idee
1 x
Jonge bezems vegen het best, maar ik kuis ook in de hoekjes

Plaats reactie