ETEN & DRINKEN

Plaats hier je berichtje over de soap Thuis in het algemeen.
Foruminfo
Hieronder komt alles te staan wat met Thuis te maken heeft. Let op, alle verhaallijnen rondom bepaalde personages horen in het personagesforum (viewforum.php?f=1)(Geen spoilers !)

ETEN & DRINKEN

Berichtdoor Amiche » ma 08 okt 2012, 01:03

Ik ben geen fanatiek soap kijker, maar heb wel de nodige afleveringen gezien van diverse bekende soaps, zoals Dallas, Dynasty, the Bold, GTST en ONM. Volgens mij is er geen soap waar zoveel in gegeten wordt als in Thuis. Bijna elk gesprek gebeurt aan tafel. En als er niet gegeten wordt staat men in de keuken iets klaar te maken of wordt er een fles opengetrokken. En niet zomaar een aardig wijntje, welnee, meteen champagne.
Ontbijten (DE maaltijd die het meest populair is) moet altijd met koffiekoeken en liefst alles vers gehaald, wat altijd nadrukkelijk genoemd wordt ('ben al naar de bakker geweest'). En je wilt niet weten hoeveel problemen worden opgelost met taart!
N.B. dat macro-biologische van Katrien en Paulien was ook snel over he? Ze zaten Cois altijd zo op z'n kop, en moet je ze nu zien bikken.

Bij verdriet of pijn moet de treurende persoon ook altijd iets eten van de anderen (Peggy, Simonne).
Scenes bij Sanitechniek spelen zich meestal rond lunchtijd af - broodjes halen of frieten - terwijl een gesprek net zo goed in de bus op weg naar een klus gehouden kan worden, of op de werf.
Overigens de enkele keer dat er warm gegeten wordt zie je meestal alleen de soep, m.n. in huize Marian. En als zij of Geert staan te koken is het ook altijd soep. Nancy kookt tenminste nog piepers.
Veel werkplekken zullen niet voor niets cafe-restaurants zijn (Tersmissen, de fitnessclub bar, Noorderzon, Zus&Zo)?
Ik heb het idee dat het in eerdere seizoenen toch minder was. Had Rosa nog een kapsalon, was er ook een modezaak, had Marian nog een krant met bijbehorend kantoor, werd er meer aan zaken gedaan in de diverse kantoren (het oude Sanitechniek en Marie Design). Of vergis ik me?

Ik weet dat Belgen over het algemeen (heel algemeen he!) bourgondiers zijn; vind zelf de Belgische (d.i. vlaamse) keuken een van de beste van Europa, maar denk toch dat deze gespeelde pre-occupatie met eten en drinken te overdreven is. Zou er nu echt geen andere manier zijn om relaties en relatieproblemen uit te drukken? Het begint me steeds meer te storen dat belangrijke scenes met volle mond moeten worden uitgesproken. Is het gemakzucht van de schrijvers of wat?
Of leg ik teveel zout op de escargots?

Ik weet dat er eerder gesproken is over het vele eten, m.n. het met volle mond praten van Simonne, maar dat is alweer een tijd geleden. Het lijkt me dat het nu nog erger is geworden. Wat vinden jullie?
Bíonn dhá insint ar scéal agus dhá leagan déag ar amhrán
There are two sides to every story & (at least) twelve versions of every song
Amiche
Poster rang 2
Poster rang 2

Heeft bedankt: 232 keer
Is bedankt: 252 keer

Re: ETEN & DRINKEN

Berichtdoor martha » ma 08 okt 2012, 14:37

Ha en je vergeet de belangrijkste maaltijd : spaghetti bolongnaise :lol: In de tijd dat Ann Petersen nog leefde is het meermaals gebeurd dat zij de maaltijd als opgegeten had tijdens de repetities en de catering vlug vlug voor een vervangmaaltijd moest zorgen.

Ik ken niets van scenario's schrijven maar is het niet zo dat tijdens de maaltijden aan tafel het meest gebabbeld wordt ? In de huidige maatschappij waar ieder lid van het gezin het zo druk heeft zijn dat meestal de enige momenten dat iedereen nog eens tezamen ziten kan vertellen over hun dag. En de bar van een cafe is toch meestal ook een verzamelpunt voor mensen om samen te komen en met elkaar te babbelen, en vooral te roddelen. En ja het kapsalon indertijd van Rosa en Jenny : ik zou daar nooit naar toe gegaan zijn als klant want je wist meestal wanneer je er aan kwam doch zeker nooit wanneer je netjes gekapt weer buiten kon gaan. Want de klanten zaten altijd met half gewassen, half geknipt, half gehaarspeld te wachten op de kapsters die voor de zoveelste keer in de "privé" hun problemen zaten op te lossen of problemen aan het maken waren :lol: En nog dit : in vlaanderen is het meestal zo : als er iemand op bezoek komt dat men de mensen een kop koffie aanbiedt meestal vergezeld met een koekje. Gastvrijheid noemen wij dat. :mrgreen:
martha
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 376 keer
Is bedankt: 515 keer

Berichtdoor Amiche » ma 08 okt 2012, 15:05

Grrrrr - alsof ik niet weet wat gastvrijheid is! :angel: Als wij gasten krijgen komen er ook koekjes o.i.d. in huis hoor, maar als wij als gezin ontbijten gaan we echt geen snoepgoed halen. dan pakken we gewoon brood uit de kast met alle toebehoren. Maar misschien is het ook een zuidelijker gewoonte, zoals in Frankrijk, dat het onbijt vers van de bakker komt? Als ik daar op vakantie was vond ik het wel een feest om vers stokbrood en croissants te halen, maar ik zou zo toch niet elke dag willen ontbijten - EN ZEKER NIET MET KOFFIEKOEKEN ha ha ha. Mijn middel zou kompleet verdwijnen en mijn tanden zouden uitvallen.

Je hebt gelijk dat de maaltijd een ontmoetingsplek is, maar ik vergeleek Thuis met andere soaps en dan blijkt dat het verhaal toch wel voortgang kan krijgen zonder een kontinu gedekte tafel. Overigens zijn de Thuis personen heel goed in staat in werksituaties (zelfs bij de notaris en in het ziekenhuis) heel persoonlijke dingen uit te vechten, maar ja, dat kunnen ze ze ook niet de hele tijd laten doen. Het is al erg genoeg dat men zo laks is met zijn werk en net zo vlot conge neemt. Kwou dat ik zo'n baas had die dat allemaal maar goed vindt. Maar ik dwaal af. Het ging vooral om het eten en drinken.
Amiche
Poster rang 2
Poster rang 2

Berichtdoor Tomboy » di 09 okt 2012, 00:55

Ik vind de vele maaltijden (als Nederlander) ook opvallend en dat niet alleen, er wordt ècht gegeten en zo nodig ook nog eens uitgebreid de vingers en/of het bestek bij afgelikt, met name door Rosa en Peggy. Een opvallend verschil met de Australische soap Neighbours, waar wel sprake is van maaltijden, snoeperijen en snacks maar die zelden echt opgegeten worden....
Tomboy
Poster rang 1
Poster rang 1

Heeft bedankt: 0 keer
Is bedankt: 0 keer

Berichtdoor martha » di 09 okt 2012, 11:45

Amiche, ik heb aan jou gedacht gisterenavond toen Nancy bij Femke binnenkwam met een zak koffiekoeken :lol: Ik hoorde je vanuit Ierland tot hier in de westhoek zuchten *weeral* :crazy:

Bij onze (warme) bakker liggen er iedere morgen een hoop koffiekoeken in allerlei smaken en toen ik nog ging gaan werken dan nam ik altijd wel één mee als "verwennerij" voor mijn eigen, vooral op de dagen dat ik me stierlijk verveelde op het werk. Troostvoeding.

En Tomboy dat de personages in thuis uitgebreid hun vingers/bestek aflikken zal wel betekenen dat de catering echt wel te vreten is.
martha
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor satine » di 09 okt 2012, 12:02

Ik vrees dat de tafelmanieren van Rosa en Peggy meer met gebrek aan tafelmanieren te maken hebben dan met het feit dat het lekker is.
Mensen die 30+ zijn en nog met hun handen/vingers in eten graaien vind ik een no-no! :naughty:
satine
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1269 keer
Is bedankt: 2824 keer

Berichtdoor Kwast » di 09 okt 2012, 12:25

Wat is er dan mis met fingerfood? Sommig voedsel wordt gewoon met de jatten gegeten. Ik let nooit zo op de eetgewoonten van Peggy. Klaarblijkelijk mis ik complete neaderthalergerelateerde rampen.
"Die Nacht öffnet ihren Schoß
Das Kind heißt Einsamkeit
Es ist kalt und regungslos
Ich weine leise in die Zeit"

You can have it all, my empire of dirt
Kwast
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 239 keer
Is bedankt: 364 keer

Berichtdoor satine » di 09 okt 2012, 12:30

Er is niks mis met fingerfood, ALS het dat is. Choco en roomijs zijn dat niet. :mrgreen:
satine
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1269 keer
Is bedankt: 2824 keer

Berichtdoor Amiche » di 09 okt 2012, 22:02

Zo vind ik frieten nog steeds het makkelijkst eten met de 'tien geboden', met de vork blijft het knoeien. Bovendien is het zo lekker om ze dan te soppen in de mayo. Doet me er aan denken dat ik weer fritessaus moet bestellen bij mijn online supermarkt, die ierse mayo is niet te ..eten.
en Martha ... sowieso leuk dat je even aan me dacht ... meende al iets te merken
Amiche
Poster rang 2
Poster rang 2

Berichtdoor martha » do 11 okt 2012, 12:39

Amiche, ik weet niet eens of je een man of vrouw bent of welke leeftijd maar gisterenavond was het weer eens aan je denken : KOFFIEKOEKEN tijd (zowel ten huize Bram-Franky-Tibobo) als op de koffietafel. :laughing-lmao: Je hebt iets in gang gestoken zulle want vroeger lette ik er niet zo op. Het was zelfs zo erg dat ik bijna de slappe lach kreeg toen ik bij de warme bakker was gisteren en ik zag die lekkere koeken daarliggen (en heb er eentje gekocht (een appelflap) en met heel veel smaak opgepeuzeld :whistle: )
martha
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor FlowerPower89 » do 11 okt 2012, 21:13

En Nancy en Femke die GEKOOKT hadden voor Simonneke :D
FlowerPower89
Nog geen rang

Heeft bedankt: 7 keer
Is bedankt: 0 keer

Berichtdoor Amiche » do 11 okt 2012, 21:47

Martha, ik ben een vrouw hoor, dus ik weet ook wat lekker spul is in de winkel! Sinds kort hebben we een Aldi hier en die verkoopt waarempel gevulde koeken! Nog niet eerder gevonden hier in Ierland (wel kano's hier en daar). Maar Ierland is meer een taart en pie land, en daar geef ik niet zoveel om, hoewel af en toe een carrotcake puntje er wel ingaat.
Vanmorgen heb ik bij de bakker een appelflap meegenomen en toen ik die in mijn tas stopte moest ik ineens aan jou denken en ik vind het prachtig dat je mede door mij nu de slappe lach krijgt, Lachen is gezond!
Amiche
Poster rang 2
Poster rang 2

Berichtdoor fan_van_marianne » vr 12 okt 2012, 11:34

En Ellen had gisteren haar spaghetti ook voor niks gemaakt blijkbaar :mrgreen:
Intelligentie krijgt men mee, wijsheid moet men leren...
fan_van_marianne
Poster rang 2
Poster rang 2

Is bedankt: 3 keer

Berichtdoor martha » di 01 okt 2013, 11:47

Ze waren gisteren heel gezond bezig :mrgreen:

Simonne had zin een pak frieten van de frituur en Frank moest die gaan halen.
Luc die moest het doen met een diepvriesmaaltijd in de microgolf.
Over de chili con carne ga ik me niet uitspreken, ik lust zelf geen bonen dus eet het niet :angel:
martha
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor Luc » di 01 okt 2013, 13:34

martha schreef:Over de chili con carne ga ik me niet uitspreken, ik lust zelf geen bonen dus eet het niet :angel:

waarschijnlijk ook opgewarmde kost, de echte dan, niet die die Lowieke zogezegd had gemaakt 8)
Luc
Poster rang 4
Poster rang 4

Is bedankt: 1 keer

Volgende

Keer terug naar Thuis Algemeen