Taalgebruik omroepers

Vanaf nu discussies, bedenkingen, informatie over andere tv-programma's en langlopende series
Foruminfo
Hier kan je praten over allerlei andere tv-programma's.

Taalgebruik omroepers

Berichtdoor Guapa » do 07 sep 2017, 13:57

Heeft er iemand al opgemerkt dat er tegenwoordig, tgo vroeger weinig of geen belang meer wordt gehecht aan correct ABN van bvb onze nieuslezers, omroepers, reporters ed ? Als je vroeger een franse R had of een sissende s moest je naar de logopedist. Ook qua voorkomen lijken alle regels vergaan. Ik vind dit wel spijtig aangezien ik mijn kids de juiste waarden wil bijbrengen. Nette kleren en correct taalgebruik zijn daar een groot deel van, maar als de tv-mensen al praten over 'le bourgemestre' ipv le maire, dan stel ik vragen ....
Guapa
Poster rang 1
Poster rang 1

Heeft bedankt: 6 keer
Is bedankt: 36 keer

Re: Taalgebruik omroepers

Berichtdoor kittykattenfan » do 07 sep 2017, 21:55

Guapa schreef:Heeft er iemand al opgemerkt dat er tegenwoordig, tgo vroeger weinig of geen belang meer wordt gehecht aan correct ABN van bvb onze nieuslezers, omroepers, reporters ed ? Als je vroeger een franse R had of een sissende s moest je naar de logopedist. Ook qua voorkomen lijken alle regels vergaan. Ik vind dit wel spijtig aangezien ik mijn kids de juiste waarden wil bijbrengen. Nette kleren en correct taalgebruik zijn daar een groot deel van, maar als de tv-mensen al praten over 'le bourgemestre' ipv le maire, dan stel ik vragen ....

In de Nederlandse taal zijn nochtans zowel de huig-R als de tongpunt-R algemeen aanvaard als ABN. Over de rest ga ik noch oordelen, noch een standpunt innemen. ;-)
Afbeelding
kittykattenfan
Poster rang 1
Poster rang 1

Heeft bedankt: 4 keer
Is bedankt: 7 keer

Re: Taalgebruik omroepers

Berichtdoor Caligula » vr 08 sep 2017, 11:33

Dat is gewoon het eindresultaat van jarenlang "gerenoveerd" onderwijs...
Potentia Principatum
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 927 keer
Is bedankt: 2265 keer
Gebande gebruiker

Keer terug naar Andere tv-programma's