Niet-gestudeerde acteurs-actrices

Geef hier je mening over de Thuis-Acteurs/Actrices.
Foruminfo
Hier komt alles over bepaalde acteurs en actrices uit thuis. Je kan het hier bijvoorbeeld hebben over de manier waarop ze acteren.

Niet-gestudeerde acteurs-actrices

Berichtdoor Djenner » di 16 feb 2016, 20:34

Het valt me op dat zeker in vergelijking met de beginperiode steeds meer en meer acteurs en actrices niet voor die job hebben gestudeerd terwijl er velen met een diploma zonder werk zitten. Wat vinden jullie van die evolutie? Jana, Lowie, Olivia, Jens ( rip), Mayra, Peter, Femke, Toon, Adil, Frank, Yvette,.....( en nog een hele hoop die ik vergeet) hebben allemaal niet voor acteur of actrice gestudeerd. Vinden jullie dat goed of niet? Zegt het misschien dat sommigen op die scholen niet passen ( ik ken enkele topacteurs die niet door ingangsexamen waren) of zien jullie het meer als "neem toch eens mensen met een diploma".
Anderzijds: als diploma's niet tellen, zou men ook eens open auditiedagen mogen organiseren want er loopt op straat vast pakken onontdekt talent rond dat nu het gevoel krijgt dat er toch wel wat vriendjespolitiek in het spel is.
Djenner
Poster rang 2
Poster rang 2

Heeft bedankt: 0 keer
Is bedankt: 92 keer

Re: Niet-gestudeerde acteurs-actrices

Berichtdoor lord F. » di 16 feb 2016, 21:01

Wil je zelf meespelen in Thuis misschien? :)
Sponsor dit onderschrift voor slechts €6,-/maand!
lord F.
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 417 keer
Is bedankt: 957 keer

Berichtdoor jessie V. » di 16 feb 2016, 22:19

Hoe weet jij wie er wel of niet gestudeerd hebben?
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1595 keer
Is bedankt: 1391 keer

Berichtdoor Duimelijntje » di 16 feb 2016, 22:22

jessie V. schreef:Hoe weet jij wie er wel of niet gestudeerd hebben?

dat zat ik me nu ook net af te vragen?
kan je dat ergens terugvinden? of baseer je je op interviews of zo?
Duimelijntje
Poster rang 2
Poster rang 2

Heeft bedankt: 1258 keer
Is bedankt: 270 keer

Berichtdoor tvx1 » wo 17 feb 2016, 01:19

Mathias Vergels (Lowie) had echter wel al de kunsthumaniora (richting woord/drama) afgerond voor hij in Thuis kwam.
tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 429 keer
Is bedankt: 535 keer

Berichtdoor Captain Cuckoo » wo 17 feb 2016, 10:01

tvx1 schreef:Mathias Vergels (Lowie) had echter wel al de kunsthumaniora (richting woord/drama) afgerond voor hij in Thuis kwam.

En zie, woord met drama combineren kan hij als de beste :whistle:
Captain Cuckoo
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 567 keer
Is bedankt: 1090 keer

Berichtdoor heidiw » wo 17 feb 2016, 13:40

Zou het ook niet kunnen dat sommige "acteurs met diploma" gewoon neerkijken op een soap?
heidiw
Poster rang 2
Poster rang 2

Heeft bedankt: 205 keer
Is bedankt: 324 keer

Berichtdoor flodderke » wo 17 feb 2016, 14:35

Sofieke was ook zo een 'niet voor acteur gestudeerde'.
Er zijn er inderdaad genoeg met diploma zonder werk die blij zouden zijn met een rol in een soap. De Vlaamse markt voor acteurs is ook niet zo groot, vele programma's die worden uitgezonden zijn aangekocht uit het buitenland. Als ik dat vergelijk met bv. de Duitse markt, daar worden elke dag verschillende soaps en series uitgezonden van Duitse makelij, plus worden enorm veel TV-films gemaakt.
flodderke
Poster rang 2
Poster rang 2

Heeft bedankt: 49 keer
Is bedankt: 179 keer

Berichtdoor Christel » wo 17 feb 2016, 14:56

Djenner schreef:Jana, Lowie, Olivia, Jens ( rip), Mayra, Peter, Femke, Toon, Adil, Frank, Yvette,.....( en nog een hele hoop die ik vergeet) hebben allemaal niet voor acteur of actrice gestudeerd.

In dit rijtje zitten enkele acteurs/actrices die bij mijn favorieten in Thuis horen, terwijl er ook genoeg acteurs en actrices zijn waarvan bekend is dat ze een hele studie doorlopen hebben, en die ik desondanks totaal niet naturel vind acteren.
Ten eerste verschillen smaken nou eenmaal (wie bepaalt wat goed acteren is en wat niet?), en ten tweede neem ik aan dat de meeste mensen sowieso auditie doen voor een rol. Als iemand zonder opleiding die rol dan beter speelt, mag die wat mij betreft evenveel kans maken als iemand die wel een opleiding gevolgd heeft.
Het is een carrièrekeuze die toekomstig acteurs en actrices zelf maken. Uiteindelijk is het voor de kijker - wat mij betreft toch :razz: - het eindresultaat van die keuze dat bepaalt of ik ze graag zie spelen of niet. :)
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 2840 keer
Is bedankt: 1925 keer

Berichtdoor satine » wo 17 feb 2016, 15:42

jessie V. schreef:Hoe weet jij wie er wel of niet gestudeerd hebben?

Ik vraag me ook af waar deze info vandaan komt.
Het is niet omdat je het niet direct vindt op Wikipedia, dat deze mensen niet gestudeerd/geen diploma hebben.
satine
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1221 keer
Is bedankt: 2750 keer

Berichtdoor flodderke » wo 17 feb 2016, 16:00

Ik heb even gecheckt voor Pol Goossens, en die heeft idd geen toneelopleiding. Hij heeft nog gewerkt als leraar en verkoper !
flodderke
Poster rang 2
Poster rang 2

Berichtdoor lord F. » wo 17 feb 2016, 16:13

heidiw schreef:Zou het ook niet kunnen dat sommige "acteurs met diploma" gewoon neerkijken op een soap?

Da's een andere discussie, maar laten we ons niks wijsmaken >> voor echt goeie (jonge) acteurs is een langdurige rol in Thuis ook niet zo'n uitdaging.

Voor de rest is het zoals Christel zegt >> als je audities goed zijn en je hebt al één en ander bewezen dat je kan acteren is dat diploma toch geen maatstaf? In andere jobs wordt er ook nooit gevraagd naar je diploma als je ergens solliciteert, maar wel naar wat je al gepresteerd hebt.
Sponsor dit onderschrift voor slechts €6,-/maand!
lord F.
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 417 keer
Is bedankt: 957 keer

Berichtdoor flodderke » do 18 feb 2016, 10:59

Ik weet nog dat de acteur die Mike speelde in de tijd 'enkel' deeltijds kunstonderwijs toneel had gevolgd, en ze stelden het voor alsof dat heel uitzonderlijk was, met veel trammelant in de krant. Is het niet dus !
flodderke
Poster rang 2
Poster rang 2

Berichtdoor fazou » do 18 feb 2016, 14:39

Ik denk ook dat je info niet volledig klopt. Zo weet ik bv dat Geert Hunaerts zeker ook woordkunst - drama heeft gedaan en achteraf op het conservatorium van Gent heeft gezeten.
fazou
Poster rang 1
Poster rang 1

Heeft bedankt: 15 keer
Is bedankt: 65 keer

Berichtdoor Djenner » do 18 feb 2016, 21:35

Ok, even een bekentenis: ik heb zelf woordkunst-drama gestudeerd in het middelbaar te Brussel, al ruim tien jaar terug hoor.
Ik had meer van de opleiding verwacht. Je had vrij weinig toneel en teveel theoretische kunstvakken. Vele leerkrachten waren acteurs die geen werk vonden en dan naast hun dop enkele uurtjes per week les gaven. Nu ja, ze keken neer op iedereen die op tv kwam, dat was geen kunst met een grote K, zo'n acteurs waren per definitie slecht. Iedereen werd met de grond gelijk gemaakt en men kreeg subjectieve kritieken in de stijl van: ik voel het niet. Ik was 18 toen ik afstudeerde ( zonder enige problemen), maar mijn zelfvertrouwen kreeg toch een deuk. De ene vond met supergoed, de andere vond me een belachelijk mens of een schande voor de kunst ( je krijgt daar nogal wat onzin te slikken). Intussen zou er een nieuwe directeur zijn en het beleid is naar het schijnt stukken verbeterd.
Een paar jaar nadien ontmoette ik wel iemand belangrijk met pakken ervaring die me goed vond ( van het lanceren van mensen), maar in mijn achterhoofd zaten die rotopmerkingen van leerkrachten.
Nu, meespelen in "thuis" is niet bepaald mijn droomjob ( ik zou het wel eens willen doen, maar hou meer van het komische, absurde genre), maar in die periode dacht ik: oei, ik heb maar toneel gestudeerd op middelbaar niveau. Toen keken zij die Teirlinck deden al neer op ons in de zin van: dit is toch minder waard.
Ik had geen zin om nog jaren iets te studeren dat toch subjectief is en waar je amper iets leert.
Wij moesten tijdens het eerste jaar bij toneel natuurelementen en voedingsproducten spelen. Niets anders. Ik was dan bv. regen en als de leraar voelde dat ik geen regen was, had ik slechte punten.
Ik vind het wel jammer dat men er niet leerde hoe je bv. moest solliciteren, connecties opbouwen,....Je gaat er weg met een papiertje en dan gebeurt er niets meer. Waar audities plaatsvinden, weet je niet.

Nu dat iedereen auditie moet doen, weet ik niet zo. Jef Hoogmaertens was de beste vriend van Jelle. Moora van Joy Anna.

PS Geert zat ook op KH Brussel ( maar lang voor mijn tijd) en heeft erna paar maanden op conservatorium van Gent gezeten, maar het klikte wschl niet.
Ik rekende die woordkunst-drama-acteurs bij de niet-gestudeerde acteurs omdat men mij constant zei van: och woordkunst-drama is te min.
Djenner
Poster rang 2
Poster rang 2

Heeft bedankt: 0 keer
Is bedankt: 92 keer

Volgende

Keer terug naar Acteurs/Actrices