Luc Bomans (Mark Willems)

Hier kan je alles kwijt over de personages uit Thuis.
Foruminfo
Hier komt alles over de personages, ook verhaallijnen die met die personages te maken hebben kan je hier kwijt. (Plaats hier geen spoilers, deze horen in het spoilerforum.)

Re: Luc Bomans (Mark Willems)

Berichtdoor heidiw » wo 06 dec 2017, 13:52

Het is niet omdat je een hersenletsel hebt dat je per definitie een idioot bent hé. En evenmin dat je je toestand niet kan uitbuiten.
heidiw
Poster rang 3
Poster rang 3

Heeft bedankt: 386 keer
Is bedankt: 586 keer

Berichtdoor jessie V. » wo 06 dec 2017, 15:20

Luc is nog nooit zo geliefd geweest als na zijn zelfmoordpoging. Dat buit hij inderdaad uit.
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1852 keer
Is bedankt: 1704 keer

Berichtdoor Christel » wo 06 dec 2017, 15:27

Kinderen zullen ook eerder een snoepje vragen aan iemand waarvan ze vaak hun zin krijgen, en dieren schooien ook om eten bij degene die hen het vaakst toegeeft.
Dat is een "basisbegrip" waar zelfs hersenletsel niet veel aan verandert, dus ik denk wel dat Luc ook nog voldoende in staat is om dat in te schatten... :)
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
Gebruikers-avatar
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 3692 keer
Is bedankt: 2370 keer

Berichtdoor Tiboko » wo 06 dec 2017, 16:55

Wat hij wel of niet nog kan inschatten, kunnen wij als kijkers niet echt beoordelen natuurlijk. Daarvoor moet je al een neuroloog of iets dergelijks zijn.

Heeft Luc na zijn "accident" het IQ van een kind? Weet hij wat manipuleren is? Hoe zit het met zijn "andere" verlangens? Na de dood van Marieke was hij compleet van slag, maar nu blijkt zijn "seksuele honger" plots voorgoed verdwenen. Snapt hij dat je geen koekjes mag eten die vergiftigd zijn?

Het is allemaal een héél dunne lijn en ervan uitgaan dat hij "manipuleert", zou betekenen dat hij verstandelijk veel meer kan dan zijn omgeving beseft. Toch lijkt me dat niet zo, want hij wéét niet meer wat hij mensen heeft aangedaan. Anders zou hij toch heel anders reageren. Toen hij Djoelia voor het eerst terugzag was hij oprecht blij. Toen hij Jana bij zijn eerste bezoek herkende, vroeg hij Lowieke waarom ze zo afstandelijk deed...
Gebruikers-avatar
Tiboko
Poster rang 2
Poster rang 2

Heeft bedankt: 3 keer
Is bedankt: 141 keer

Berichtdoor Caligula » do 07 dec 2017, 14:18

heidiw schreef:Het is niet omdat je een hersenletsel hebt dat je per definitie een idioot bent hé. En evenmin dat je je toestand niet kan uitbuiten.

Dat hangt er van af.
1. van wat soort hersenletsel het is.
2. van wat jij idioot noemt.
Vergeef me dat ik even mijn professionele ervaring laat spreken.
Wat zou je denken van een zeer succesvolle groenteboer die plots een hele camion fruit en groenten aan passanten weggeeft?
Wat zou je denken van een Vlaamse boerin die plots perfect frans begint te spreken omdat ze dat vroeger op school een beetje geleerd had en tot dan nooit meer gesproken heeft?
Je moet oppassen als je voor zoiets staat.
Potentia Principatum
Gebruikers-avatar
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 927 keer
Is bedankt: 2265 keer
{ BANNED_USER_STATUS }

Berichtdoor heidiw » do 07 dec 2017, 15:21

Meer dan 1 mogelijkheid ... hersenschudding, bloeding, shock, ander ongeval... ik denk vooral dat we van de hersenen meer niet weten dan wel.
Maar wat ik over Luc bedoel is dat hij vroeger heel manipulatief en geslepen was en dat dat niet noodzakelijk moet verdwenen zijn.
heidiw
Poster rang 3
Poster rang 3

Heeft bedankt: 386 keer
Is bedankt: 586 keer

Berichtdoor Christel » do 07 dec 2017, 15:46

Zijn precieze hersenletsel inschatten kan ik uiteraard ook niet, maar ik zie met mijn eigen ogen wel dat hij alleen bij bepaalde mensen zijn zin probeert te krijgen, terwijl hij bij andere mensen blijkbaar al lang tot de conclusie is gekomen dat het bij hen niet gaat werken, ook al heeft hij het ook bij hen echt wel geprobeerd. Pak Simonneke bijvoorbeeld; daarmee kan hij goed overweg, maar zij haalt hem niet constant in huis om hem koekjes te voeren, dus krijgt Luc van haar ook niet het idee dat het oké is om dwars door haar telefoongesprekken heen te blèren.

Om dat verschil in omgang met mensen in zijn omgeving te zien, hoef je echt geen neuroloog te zijn... ;)
Gebruikers-avatar
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor annekeHU » do 07 dec 2017, 17:14

Vanuit mijn ervaring met hersenletsel denk ik dat ze duidelijk willen aangeven dat Luc een compleet, maar zeker ook een frontaal letsel heeft... In tegenstelling tot een hersenletsel dat je kan krijgen bij een klap op je hoofd , en waarbij het letsel zich echt specifiek op één gebied in de hersenen situeert, is bij hem ook het gebied geraakt van waaruit emoties en remmingen worden gestuurd... Hij is dus ontremd, en dat geeft dat hij zich echt niet weet te gedragen. Dat de natuurlijke rem om bepaalde dingen niet te doen, of juist wel te doen.. ontbreekt. Hij kan als het ware geen maat houden in een aantal dingen, zegt wat hij denkt en voelt, zonder rekening te houden met.. Maar ik ben uiteraard geen dokter, dus misschien is bovenstaande uitleg niet helemaal correct .
Gebruikers-avatar
annekeHU
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 287 keer
Is bedankt: 422 keer

Berichtdoor ikke » do 07 dec 2017, 18:14

Christel schreef:Zijn precieze hersenletsel inschatten kan ik uiteraard ook niet, maar ik zie met mijn eigen ogen wel dat hij alleen bij bepaalde mensen zijn zin probeert te krijgen, terwijl hij bij andere mensen blijkbaar al lang tot de conclusie is gekomen dat het bij hen niet gaat werken, ook al heeft hij het ook bij hen echt wel geprobeerd. Pak Simonneke bijvoorbeeld; daarmee kan hij goed overweg, maar zij haalt hem niet constant in huis om hem koekjes te voeren, dus krijgt Luc van haar ook niet het idee dat het oké is om dwars door haar telefoongesprekken heen te blèren.

Om dat verschil in omgang met mensen in zijn omgeving te zien, hoef je echt geen neuroloog te zijn... ;)

Voilà, zo is't!
Stop met zagen, er zijn al zo weinig bomen...
Gebruikers-avatar
ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1771 keer
Is bedankt: 1668 keer

Berichtdoor Christel » vr 08 dec 2017, 01:35

annekeHU schreef:Vanuit mijn ervaring met hersenletsel denk ik dat ze duidelijk willen aangeven dat Luc een compleet, maar zeker ook een frontaal letsel heeft... In tegenstelling tot een hersenletsel dat je kan krijgen bij een klap op je hoofd , en waarbij het letsel zich echt specifiek op één gebied in de hersenen situeert, is bij hem ook het gebied geraakt van waaruit emoties en remmingen worden gestuurd... Hij is dus ontremd, en dat geeft dat hij zich echt niet weet te gedragen. Dat de natuurlijke rem om bepaalde dingen niet te doen, of juist wel te doen.. ontbreekt. Hij kan als het ware geen maat houden in een aantal dingen, zegt wat hij denkt en voelt, zonder rekening te houden met.. Maar ik ben uiteraard geen dokter, dus misschien is bovenstaande uitleg niet helemaal correct .

Dat is een duidelijke uitleg die ik best kan volgen, ook dat Luc de natuurlijke rem kwijt is om bepaalde dingen niet of juist wel te doen.
Maar om een voorbeeld te noemen: hij heeft Rosa eens gezegd dat hij met haar naar bed wilde, waarna hij haar zelfs bij haar borst greep toen hij zijn zin niet kreeg. Toen zat er ook geen rem op Luc's gedrag, wat erin resulteerde dat Rosa hem een flinke lap tegen zijn oren gaf om duidelijk te maken dat het niet kon wat hij deed.
Luc heeft Rosa vervolgens nooit meer bij haar borst gepakt...

Hij kan dus blijkbaar wel degelijk tot op zekere hoogte onthouden wat wel of niet kan, mits er maar wat van gezegd wordt. Rekening houden met iemands handicap is heel erg belangrijk, maar die handicap mag nooit een excuus zijn om alles maar goed te vinden, vind ik persoonlijk. Daar schiet de gehandicapte zelf in feite ook niks mee op, omdat mensen die hem minder goed kennen, misschien een hekel aan hem zouden kunnen krijgen door zijn gedrag.
Luc is er dus zelf ook veel meer mee geholpen als men hem naar zijn capaciteiten behandelt en hem zo het een en ander bijleert. :)
Gebruikers-avatar
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor Captain Cuckoo » vr 08 dec 2017, 11:57

Mag ik er toch even op wijzen dat de enige verklaring voor het ongewone gedrag van Luc Bomans enkel afhangt van wat de scenaristen in het draaiboek voor Mark Willems hebben geschreven. Dat hun script soms -of eerder: dikwijls- niet strookt met de logische gang van zaken, daar kijk ik al lang niet meer van op.
Moderator bericht:
Dit is het topic van Luc Bomans, niet van de scenaristen of het script.
Gebruikers-avatar
Captain Cuckoo
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 594 keer
Is bedankt: 1142 keer

Berichtdoor Caligula » vr 08 dec 2017, 13:32

annekeHU schreef:Vanuit mijn ervaring met hersenletsel denk ik dat ze duidelijk willen aangeven dat Luc een compleet, maar zeker ook een frontaal letsel heeft... In tegenstelling tot een hersenletsel dat je kan krijgen bij een klap op je hoofd , en waarbij het letsel zich echt specifiek op één gebied in de hersenen situeert, is bij hem ook het gebied geraakt van waaruit emoties en remmingen worden gestuurd... Hij is dus ontremd, en dat geeft dat hij zich echt niet weet te gedragen. Dat de natuurlijke rem om bepaalde dingen niet te doen, of juist wel te doen.. ontbreekt. Hij kan als het ware geen maat houden in een aantal dingen, zegt wat hij denkt en voelt, zonder rekening te houden met.. Maar ik ben uiteraard geen dokter, dus misschien is bovenstaande uitleg niet helemaal correct .

Niet alleen frontaal hé. Hij heeft ook wel wat moeite om zijn arm en hand te bewegen,en dat is helemaal niet frontaal.

Christel schreef:Om dat verschil in omgang met mensen in zijn omgeving te zien, hoef je echt geen neuroloog te zijn... ;)

Wat doen neurologen dan nog eigelijk? Nu weet jij misschien wel beter hoor.

Moderator bericht:
Tenzij iemand van jullie Luc persoonlijk onderzocht heeft, blijft dit giswerk.
Gelieve ontopic te blijven en persoonlijke opmerkingen naar andere forummers toe achterwege te laten.
Potentia Principatum
Gebruikers-avatar
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

{ BANNED_USER_STATUS }

Berichtdoor ikke » vr 08 dec 2017, 13:41

Neurologen komen niet aan bod in "Thuis".
Luc Bomans is heel erg irritant bij momenten. Of hij nu al dan niet bewust is van wat kan of niet kan is niet echt meer van belang. Denk ik.
Gebruikers-avatar
ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor Caligula » vr 08 dec 2017, 13:50

Nee natuurlijk niet! :mrgreen: Ik wou alleen maar zeggen dat de zaken niet zo eenvoudig zijn als ze hier worden voorgesteld.
Potentia Principatum
Gebruikers-avatar
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

{ BANNED_USER_STATUS }

Berichtdoor ikke » vr 15 dec 2017, 21:25

Onnozele stomme jaloersen bok, dienen Luc. Wat heeft hij te maken met bloemen die Rosa krijgt.
Gebruikers-avatar
ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages