Rosa Verbeeck (Annick Segal)

Hier kan je alles kwijt over de personages uit Thuis.
Foruminfo
Hier komt alles over de personages, ook verhaallijnen die met die personages te maken hebben kan je hier kwijt. (Plaats hier geen spoilers, deze horen in het spoilerforum.)

Re: Rosa Verbeeck (Annick Segal)

Berichtdoor heidiw » wo 21 feb 2018, 00:40

Rosa wil in de zorg werken maar weet zich geen houding te geven als een patiënt over de dood en euthanasie nadenkt. En het is ook niet aan de zorgverlener om te beslissen dat iemand nog veel heeft om voor te leven, dat doet die mens zelf.
heidiw
Poster rang 3
Poster rang 3

Heeft bedankt: 425 keer
Is bedankt: 676 keer

Berichtdoor jessie V. » wo 21 feb 2018, 11:14

Dat is ook wel heftig en ik denk dat zij de opleiding ook niet voor heeft om daar mee om te gaan.
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1890 keer
Is bedankt: 1768 keer

Berichtdoor satine » wo 21 feb 2018, 11:19

jessie V. schreef:Dat is ook wel heftig en ik denk dat zij de opleiding ook niet voor heeft om daar mee om te gaan.

Inderdaad, in het centrum zullen er zeker mensen zijn die daarvoor opgeleid zijn.
Rosa niet, zij is een verzorgster, geen verpleegster en een dokter al helemaal niet.
Het is niet omdat ze in 'de medische sector' werkt, dat ze van al deze dingen op de hoogte moet zijn en accuraat moet kunnen reageren.
Dat is gewoon GEEN deel van haar werk - daar zijn anderen voor.
En dat zou Steven ook moeten weten.
Gebruikers-avatar
satine
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1619 keer
Is bedankt: 3610 keer

Berichtdoor ikke » wo 21 feb 2018, 13:39

heidiw schreef:Rosa wil in de zorg werken maar weet zich geen houding te geven als een patiënt over de dood en euthanasie nadenkt. En het is ook niet aan de zorgverlener om te beslissen dat iemand nog veel heeft om voor te leven, dat doet die mens zelf.

Ik denk toch dat dergelijke problemen op z'n minst aangekaart worden in de opleiding tot verzorgende... :denk:
Gebruikers-avatar
ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1821 keer
Is bedankt: 1714 keer

Berichtdoor ranske » wo 21 feb 2018, 14:39

Rosa is voor Luc meer dan een verzorgster, zij leefden jaren als koppel wat niet wil zeggen
dat ze vakkundig hier een oplossing heeft maar wel zijn openheid hierover.
ranske
Poster rang 4
Poster rang 4

Heeft bedankt: 1360 keer
Is bedankt: 578 keer

Berichtdoor satine » wo 21 feb 2018, 15:21

ikke schreef:
heidiw schreef:Rosa wil in de zorg werken maar weet zich geen houding te geven als een patiënt over de dood en euthanasie nadenkt. En het is ook niet aan de zorgverlener om te beslissen dat iemand nog veel heeft om voor te leven, dat doet die mens zelf.

Ik denk toch dat dergelijke problemen op z'n minst aangekaart worden in de opleiding tot verzorgende... :denk:

Er over gehoord hebben is toch nog iets helemaal anders dan dat een patiënt of je geliefde jou als 'verantwoordelijke' stellen "als het zover is".
Degene die effe alles moet regelen.
Dat is gewoon morele chantage en dus niet echt netjes.
Gebruikers-avatar
satine
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1619 keer
Is bedankt: 3610 keer

Berichtdoor heidiw » wo 21 feb 2018, 15:31

Er wordt daar tijdens de opleiding idd veel aandacht aan besteed, net zoals aan afstand-nabijheid. En dat laatste heeft Rosa nog nooit begrepen. Daarom eigenlijk dat het niet ethisch is dat zij Luc professioneel verzorgt, daarvoor is ze te betrokken.
Wat Steven betreft, die manipuleert haar gewoon zoals hij met ieder ander doet en net omdat ze niet beseft wanneer ze afstand moet houden loopt ze erin.
heidiw
Poster rang 3
Poster rang 3

Berichtdoor ikke » wo 21 feb 2018, 18:24

satine schreef:
ikke schreef:

Er over gehoord hebben is toch nog iets helemaal anders dan dat een patiënt of je geliefde jou als 'verantwoordelijke' stellen "als het zover is".
Degene die effe alles moet regelen.
Dat is gewoon morele chantage en dus niet echt netjes.

Dan is' t aan de verzorgende om daar gepast op te reageren, hé?! Een eerste vereiste om in de zorgsector te kunnen/mogen werken is toch het talent hebben of aankweken om met mensen om te gaan, zou ik zo denken. :denk:
Sorry, maar ik heb met Rosa geen medelijden en met Luc al evenmin. De ene zou moeten kunnen omgaan met dergelijke situaties, de andere heeft alles aan zichzelf te danken. Amen!
Gebruikers-avatar
ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor xJxLxTx » do 22 feb 2018, 11:18

Wat Luc ook zelf wilt, ik vind Rosa Lowie moet inlichten daarover..
xJxLxTx
Nog geen rang

Heeft bedankt: 28 keer
Is bedankt: 24 keer

Berichtdoor ikke » do 22 feb 2018, 13:24

xJxLxTx schreef:Wat Luc ook zelf wilt, ik vind Rosa Lowie moet inlichten daarover..

Dat hoort eerder onder beroepsgeheim, denk ik. 't Is aan de patiënt om zijn familie in te lichten over zijn wens om waardig dit leven te verlaten.
Gebruikers-avatar
ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor xJxLxTx » do 22 feb 2018, 16:15

Zou dit werkelijk zo lopen? Als dit nu in het echte leven voorvalt.. Zou geen enkele dokter/psycholoog/... dit nodig vinden / verplicht zijn om de enige zoon en erfgenaam hiervan op de hoogte te brengen..? Kan mij dat niet voorstellen dat hij dit niet zou te weten komen en dat ze dan gewoon plots laten weten 'uw vader is dood... euthanasie.. '
Heb er gelukkig geen ervaring mee!
xJxLxTx
Nog geen rang

Berichtdoor pnele » do 22 feb 2018, 16:25

xJxLxTx schreef:Zou dit werkelijk zo lopen? Als dit nu in het echte leven voorvalt.. Zou geen enkele dokter/psycholoog/... dit nodig vinden / verplicht zijn om de enige zoon en erfgenaam hiervan op de hoogte te brengen..? Kan mij dat niet voorstellen dat hij dit niet zou te weten komen en dat ze dan gewoon plots laten weten 'uw vader is dood... euthanasie.. '

Ik denk ook wel dat ze Lowie hiervan moeten op de hoogte brengen. Hij heeft een goed contact met zijn vader. Het is dus volgens mij niet meer dan logisch dat hij hiervan moet afweten.
Gebruikers-avatar
pnele
Nog geen rang

Heeft bedankt: 19 keer
Is bedankt: 46 keer

Berichtdoor heidiw » do 22 feb 2018, 16:42

pnele schreef:
xJxLxTx schreef:Zou dit werkelijk zo lopen? Als dit nu in het echte leven voorvalt.. Zou geen enkele dokter/psycholoog/... dit nodig vinden / verplicht zijn om de enige zoon en erfgenaam hiervan op de hoogte te brengen..? Kan mij dat niet voorstellen dat hij dit niet zou te weten komen en dat ze dan gewoon plots laten weten 'uw vader is dood... euthanasie.. '

Ik denk ook wel dat ze Lowie hiervan moeten op de hoogte brengen. Hij heeft een goed contact met zijn vader. Het is dus volgens mij niet meer dan logisch dat hij hiervan moet afweten.

Neen dat mag NIET! Niet een arts, niet een psycholoog en ook niet Rosa want zij heeft dit vernomen tijdens het uitoefenen van haar functie. Enkel Luc zelf of iemand die hij hiervoor mandaat geeft mag dit aan Lowie vertellen, anders is het schending van beroepsgeheim. En Luc heeft heel duidelijk gemaakt dat Rosa moet zwijgen. Daarom dat het zeer onethisch en bovendien voor haar psychisch zeer ongezond is dat zij Luc professioneel verzorgt. Trouwens, zelfs als Luc besluit het toch te vertellen kan wettelijk gezien niemand zijn (vraag tot) euthanasie tegenhouden. Zelfs koleriek Lowieke niet.
heidiw
Poster rang 3
Poster rang 3

Berichtdoor xJxLxTx » do 22 feb 2018, 16:50

amai dat vind ik dan ook maar een triestige wetgeving. Ok dat men de wens van de persoon niet kan tegenhouden, maar niet eens op de hoogte gesteld worden.. hoop dit nooit te moeten meemaken!
xJxLxTx
Nog geen rang

Berichtdoor pnele » do 22 feb 2018, 16:54

Dat Lowie niks aan die euthanasie kan doen weet ik ook wel.
Maar mij lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat ze euthanasie toepassen zonder daar de directe familie op voorhand van op de hoogte te stellen.
Ook al is het Luc zelf dat het zal moeten vertellen, er zal toch iemand hem moeten overtuigen van het te zeggen.
Gebruikers-avatar
pnele
Nog geen rang

Heeft bedankt: 19 keer
Is bedankt: 46 keer

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages