Rosa Verbeeck (Annick Segal)

Hier kan je alles kwijt over de personages uit Thuis.
Foruminfo
Hier komt alles over de personages, ook verhaallijnen die met die personages te maken hebben kan je hier kwijt. (Plaats hier geen spoilers, deze horen in het spoilerforum.)

Re: Rosa Verbeeck (Annick Segal)

Berichtdoor eviva » do 22 feb 2018, 19:29

xJxLxTx schreef:amai dat vind ik dan ook maar een triestige wetgeving. Ok dat men de wens van de persoon niet kan tegenhouden, maar niet eens op de hoogte gesteld worden.. hoop dit nooit te moeten meemaken!

Ik vind het een zeer goede wetgeving.
Als ik wil dat het stopt en ik wil dat niemand het weet, dan hoop ik er op te kunnen rekenen dat geen enkele bemoeizieke dokter of verpleegster dat gaat rondvertellen.

Het is trouwens heel erg realistisch - jammer genoeg - dat verzorgenden/verpleegsters/zelfs artsen niet goed om kunnen met een vraag naar euthanasie. Voorbeelden genoeg hiervan.
eviva
Nog geen rang

Heeft bedankt: 12 keer
Is bedankt: 2 keer

Berichtdoor ikke » do 22 feb 2018, 20:26

xJxLxTx schreef:Zou dit werkelijk zo lopen? Als dit nu in het echte leven voorvalt.. Zou geen enkele dokter/psycholoog/... dit nodig vinden / verplicht zijn om de enige zoon en erfgenaam hiervan op de hoogte te brengen..? Kan mij dat niet voorstellen dat hij dit niet zou te weten komen en dat ze dan gewoon plots laten weten 'uw vader is dood... euthanasie.. '
Heb er gelukkig geen ervaring mee!

Rosa is geen dokter, hé?! Wat jij vreest gebeurd niet in de praktijk, denk ik. Er gaat meestal wat tijd over, gesprekken enz...
Laatst bijgewerkt door ikke op do 22 feb 2018, 20:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Gebruikers-avatar
ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1795 keer
Is bedankt: 1686 keer

Berichtdoor Tiboko » do 22 feb 2018, 20:29

Nu moet je je afvragen of Luc, die niet kon inschatten dat Julia bezig was hem te vergiftigen (hij blééf maar van die koekjes eten, terwijl...) wél in staat is om de impact van het begrip "euthanasie" in te schatten.

"Ik wil niet meer verder leven" is iets wat wel meer mensen denken (zelfs veel tieners, stond onlangs nog in de krant) - moet je die allemaal dan maar carte blanche geven? Misschien toch iets om over na te denken. Minstens moet je die toch een parcours via hulpverlening (psycholoog of dergelijke) laten volgen.

Ik heb toch niet begrepen dat Luc intussen op consultatie bij zo iemand is geweest, want Rosa heeft het vooralsnog enkel aan Steven verteld. Ze twijfelde nog of ze het ook in het centrum moest zeggen...
Gebruikers-avatar
Tiboko
Poster rang 2
Poster rang 2

Heeft bedankt: 3 keer
Is bedankt: 141 keer

Berichtdoor tvx1 » do 22 feb 2018, 20:36

heidiw schreef:Rosa wil in de zorg werken maar weet zich geen houding te geven als een patiënt over de dood en euthanasie nadenkt. En het is ook niet aan de zorgverlener om te beslissen dat iemand nog veel heeft om voor te leven, dat doet die mens zelf.

Luc is nu ook niet gewoon "een patiënt". Hij is haar ex-geliefde en de nonkel van haar dochter. Dat ligt toch iets moeilijker denk ik.
tvx1
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 434 keer
Is bedankt: 567 keer

Berichtdoor heidiw » do 22 feb 2018, 21:47

Ja, wel net daarom dat ik al heel de tijd zeg dat het niet ethisch is dat zij in het centrum Luc mag verzorgen :nope: Wij mochten bij de thuiszorg zelfs niemand uit onze straat verzorgen.
heidiw
Poster rang 3
Poster rang 3

Heeft bedankt: 396 keer
Is bedankt: 610 keer

Berichtdoor satine » vr 23 feb 2018, 10:59

eviva schreef:Ik vind het een zeer goede wetgeving.
Als ik wil dat het stopt en ik wil dat niemand het weet, dan hoop ik er op te kunnen rekenen dat geen enkele bemoeizieke dokter of verpleegster dat gaat rondvertellen.

Het is trouwens heel erg realistisch - jammer genoeg - dat verzorgenden/verpleegsters/zelfs artsen niet goed om kunnen met een vraag naar euthanasie. Voorbeelden genoeg hiervan.

Ik vind het ook goed. Zelfs een ter dood veroordeelde heeft recht op 'een laatste wens' waarom zou een ongeneeslijk zieke dat dan niet hebben?
Als hij/zij alleen wil 'gaan', dan moet die gelegenheid er zijn.
Het is aan de patiënt om dit te vertellen aan anderen, niet aan de zorgverleners.
Dus ook niet aan Rosa, die Frank absoluut op de hoogte moest brengen.
Gebruikers-avatar
satine
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1565 keer
Is bedankt: 3524 keer

Berichtdoor xJxLxTx » vr 23 feb 2018, 14:16

Zo zie je maar dat dit toch een erg gevoelig onderwerp is, waar velen een andere mening over hebben ;)
xJxLxTx
Nog geen rang

Heeft bedankt: 28 keer
Is bedankt: 24 keer

Berichtdoor ILoveDidi » vr 23 feb 2018, 22:02

Rosa moet hier in de eerste plaats binnen haar team over spreken. Ze heeft haar beroepsgeheim al geschonden door het aan Frank en steven te vertellen. Ik hoop voor haar dat dat niet uit komt want daar staan enorm zware straffen op (zelfs tot ontrekken van het diploma). Daarbij is het ook haar morele plicht als hulpverlener om hier op te reageren op een gepaste manier en om met Luc de mogelijkheden te bespreken. Als patiënt heeft hij recht op informatie en dat moet gerespecteerd worden
ILoveDidi
Nog geen rang

Heeft bedankt: 8 keer
Is bedankt: 22 keer

Berichtdoor jessie V. » di 20 maart 2018, 22:35

Heeft Rosa al eens contact opgenomen met de psychiater of iemand anders van het verpleeghuis? Misschien heb ik dat gemist. Ze blijft zich gedragen of zij de enige verantwoordelijke is voor Luc. Moet ze niet melden dat hij niet meer wil eten?
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1868 keer
Is bedankt: 1720 keer

Berichtdoor martha » wo 21 maart 2018, 13:44

Ik heb mij ook dezelfde bemerking gemaakt : waarom neemt Rosa of desnoods Frank geen contact op met een psycholoog/ of maatschappelijke werking/ of therapeut ?
Gebruikers-avatar
martha
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 463 keer
Is bedankt: 744 keer

Berichtdoor heidiw » wo 21 maart 2018, 13:54

Ze zei toch laatst tegen Steven dat ze in het centrum psychologische hulp geregeld had voor Luc
heidiw
Poster rang 3
Poster rang 3

Heeft bedankt: 396 keer
Is bedankt: 610 keer

Berichtdoor jessie V. » do 05 apr 2018, 12:45

Het zou wel leuk zijn als Rosa weer eens normaal gaat doen. Dat zemelige gedoe met die omfloerste stem en het aaien over Kobe zijn bolletje, wordt ook storend.
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor ikke » do 05 apr 2018, 18:40

jessie V. schreef:Het zou wel leuk zijn als Rosa weer eens normaal gaat doen. Dat zemelige gedoe met die omfloerste stem en het aaien over Kobe zijn bolletje, wordt ook storend.

Dat is toch normaal?... Voor Rosa! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1795 keer
Is bedankt: 1686 keer

Berichtdoor jessie V. » do 05 apr 2018, 22:28

Ik denk dat ze in de tijd dat Jenny er nog was niet zo zemelig deed. Dat is dan wel een tijdje terug en mensen kunnen
veranderen natuurlijk, maar ik vind haar nu te zoetsappig met dat eeuwige glimlachje.
(een mens mag al niet meer glimlachen ook :razz: )
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor Christel » vr 06 apr 2018, 15:12

Inderdaad... Al gedroeg ze zich destijds tegenover Jenny en tegenover Peggy ook wel eens zo suikerzoet, vond ik.
Maar met Kobe maakt ze het wel heel bont. Ze stopt hem nog nét niet elke avond in voor het naar bed gaan :roll: :mrgreen:

Ik had ons Rosa wel eens bezig willen zien als het haar Peggy'tje was geweest, die zo was afgetuigd en voor dood was achtergelaten door Kobe... ;)
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
Gebruikers-avatar
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 3745 keer
Is bedankt: 2388 keer

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages