Stan Van Damme (Jannes Coessens)

Hier kan je alles kwijt over de personages uit Thuis.
Foruminfo
Hier komt alles over de personages, ook verhaallijnen die met die personages te maken hebben kan je hier kwijt. (Plaats hier geen spoilers, deze horen in het spoilerforum.)

Re: Stan Van Damme (Jannes Coessens)

Berichtdoor Christel » do 12 apr 2018, 15:30

Ook ik vind de voorgeschiedenis van Stan heel tekenend voor zijn gedrag nu, en kan hem dat ook niet echt kwalijk nemen. ;)

Natuurlijk had hij gisteren meer moeite kunnen doen, en natuurlijk had hij kunnen vragen wat er met Emma aan de hand was.
Maar als er daar iemand in dat huishouden al ooit begaan is geweest met zijn zus, dan is het Stan wel geweest. Tijdens heel die geschiedenis met Danny, heeft hij nooit commentaar gemaakt op de aandacht die Emma kreeg en hij bijgevolg moest missen. Hij leefde mee met haar, liet zijn moeder zonder commentaar mee naar Australië vertrekken terwijl hij bij Tom bleef, was heel lief voor Emma toen ze weer terugkwamen, had niet eens echt commentaar toen Emma de rebel uit ging hangen en Tom & Judith op verschillende manieren het bloed onder de nagels vandaan probeerde te halen, enz.
Al die tijd hing Stan er eigenlijk zo'n beetje voor spek en bonen bij wat zijn moeder en zus betreft, en enkel Tom had oog voor hem.

Nu gooit Stan zelf voor één keer de kont tegen de krib, en wat krijgt hij? Niks geen begrip, maar simpelweg geschreeuw van Judith en verwijten van Emma. En de enige die ooit naar hem geluisterd en omgekeken heeft, woont aan de overkant, maar die moet hij ineens haten omdat die ruzie met zijn moeder heeft...
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
Gebruikers-avatar
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 4048 keer
Is bedankt: 2566 keer

Berichtdoor jessie V. » do 12 apr 2018, 16:23

Ik heb ook wel eens geroepen, hoor Martha. Maar niet zo veel en zo hard als Judith.
Maar ik heb wel veel geluisterd , vooral naar de 12, 13 14 en 15 jarigen. Dat is ook wat er in de relatie tussen Judith en haar zoon mankeert.
Ze schreeuwen alle twee, laten elkaar niet uitspreken. Zo komt het nooit goed.
Ik heb ook altijd geprobeerd me te verdiepen in hun wereld. Dat is bij Judith ook niet bepaald aanwezig.
Gesmeekt heb ik nooit, ligt niet in mijn aard :razz:
Met dit alles wil ik niet zeggen dat ik zo'n goeie moeder ben, hoor. Ik doe ook maar wat
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1930 keer
Is bedankt: 1851 keer

Berichtdoor satine » do 12 apr 2018, 17:15

Wat mij vooral opviel:

Toen Stan thuis kwam, was het eerste wat Judith deed: hem verwijten maken. 'Beseft gij wel hoe ongerust ik geweest ben?!!!'
Geen enkel teken van affectie of opluchting omdat hij terecht was.
Om van blijdschap nog maar te zwijgen.

En dan komt Emma thuis en is het knuffelen en troosten en schatteke van hier en van ginder.
Als het niet ongepast was geweest bij deze trieste gebeurtenis had Judith ook nog vuurwerk afgeschoten denk ik.

Ik zou niet echt geneigd zijn om het lievelingetje van mijn moeder - zeker als die laatste mij totaal niet begrijpt en ook niet de minste moeite doet - rond de nek te vliegen.
Daarvoor hield Judith Emma net iets te stevig vast, voor Stan was er op dat moment geen plaats.
En later, toen Emma met Arne in de zetel zat, was het ook niet het juiste moment.

We mogen niet vergeten dat Stan een puber is die al heel wat (alleen) heeft mogen verteren.
En als zijn moeder normaal kan doen tegen zijn zus en met alles rekening houden, waarom dan niet met hem?
Waarom krijgt hij altijd de verwijten?
Waarom krijgt hij nooit een knuffel, of wordt hem gezegd dat hij graag gezien wordt en dat ze zouden kunnen proberen dingen uit te praten en met een schone lei te beginnen?
Gebruikers-avatar
satine
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1714 keer
Is bedankt: 3822 keer

Berichtdoor Kwast » do 12 apr 2018, 21:30

Ik kan me wel voorstellen dat Stan naar Tom wil. Gezien Tom hem liefde geeft, er voor hem is. Los van het feit dat Tom de moeder van Stan heeft bedrogen en pijn heeft gedaan was hij er altijd voor Stan. De manier waarop Judith Stan behandeld slaat kant noch wal. Ik moet dan aan het liedje "Ik voel me zo verdomd alleen" denken. Hij kan in de ogen van zijn moeder niets goed doen. Het is Emma voor en Emma na. Alles draait altijd om Emma maar wat er in Stan zijn kop omgaat, daar besteedt ze geen aandacht aan. Hem eens knuffelen of iets liefs tegen hem zeggen is bij Judith ook een schaars goed. :boo:
"Die Nacht öffnet ihren Schoß
Das Kind heißt Einsamkeit
Es ist kalt und regungslos
Ich weine leise in die Zeit"

You can have it all, my empire of dirt
Gebruikers-avatar
Kwast
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 317 keer
Is bedankt: 447 keer

Berichtdoor martha » vr 13 apr 2018, 21:27

Ja Stan, je hebt nu je zin gekregen maar wat ga je doen op de dag dat Tom geen tijd of aandacht voor je heeft en er is nog altijd de factor Marianne :whistle:
Gebruikers-avatar
martha
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 492 keer
Is bedankt: 800 keer

Berichtdoor satine » za 14 apr 2018, 09:46

Hij is al gewoon van geen aandacht te krijgen he - alles gaat naar het arme zusje.
Gebruikers-avatar
satine
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1714 keer
Is bedankt: 3822 keer

Berichtdoor jessie V. » za 14 apr 2018, 11:11

Marianne ging wel kort door de bocht toen ze tegen Leo zei "Hij mocht kiezen van Judith"
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor heidiw » za 14 apr 2018, 11:33

martha schreef:Ja Stan, je hebt nu je zin gekregen maar wat ga je doen op de dag dat Tom geen tijd of aandacht voor je heeft en er is nog altijd de factor Marianne :whistle:

Marianne ziet Stan oprecht graag, ik vind zelfs dat ze hem behandelt alsof hij haar eigen kleinzoon is :yup: En zij is meestal thuis, tenzij ze gaat shoppen :mrgreen:
heidiw
Poster rang 3
Poster rang 3

Heeft bedankt: 476 keer
Is bedankt: 794 keer

Berichtdoor Christel » za 14 apr 2018, 14:30

jessie V. schreef:Marianne ging wel kort door de bocht toen ze tegen Leo zei "Hij mocht kiezen van Judith"

Dat is ook zo, maar aan haar gezicht te zien even later, toen ze samen met Tom en Stan aan tafel zat te lachen en uiteindelijk toch nogal bedenkelijk keek, beseft ze zelf ook wel dat het niet zo eenvoudig ligt.

Ik denk ook dat ze Stan oprecht graag ziet, en dat ze vooral het idee heeft dat ze zo meer bij hem bereiken dan wanneer ze hem zouden verplichten om bij Judith te wonen. Uiteindelijk heeft Marianne nooit echt een probleem met Judith gehad en was ze ook netjes tegen haar toen Judith bij Tom om Stan stond te schreeuwen.

Maar Marianne kan momenteel ook niet echt iets doen aan de situatie, toch?

En Stan in de watten leggen vond ze al leuk om te doen toen ze nog allemaal samen onder een dak woonden. Stan staat daar heel erg voor open, en Marianne voelde zich de laatste tijd sowieso al vrij eenzaam, dus ze zal ontzettend blij zijn met het gezelschap... :)
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
Gebruikers-avatar
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 4048 keer
Is bedankt: 2566 keer

Berichtdoor johan1969 » za 14 apr 2018, 15:39

Het is eigenlijk toch niet normaal dat een tiener (minderjarige) bij iemand woont die geen familie van hem is (tenzij in pleeggezinnen). Tom moet toch ook weten dat dat wettelijk niet kan ? En over onkosten (eten, school, busabonnement etc) zijn er blijkbaar ook geen afspraken gemaakt. Gaat Tom dat ook betalen ?
Gebruikers-avatar
johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 0 keer
Is bedankt: 97 keer

Berichtdoor jessie V. » za 14 apr 2018, 16:07

ik snap wel dat Marianne dat zo tegen Leo zegt, omdat ze hem niet het hele verhaal wil vertellen. Ik heb haar ook wel in het begin haar wenkbrauwen zien fronsen over de hele gang van zaken.
Ik denk dat Leo toch wel het naadje van de kous wil weten. :razz:
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5

Berichtdoor Tiboko » za 14 apr 2018, 19:04

johan1969 schreef:Het is eigenlijk toch niet normaal dat een tiener (minderjarige) bij iemand woont die geen familie van hem is (tenzij in pleeggezinnen). Tom moet toch ook weten dat dat wettelijk niet kan ? En over onkosten (eten, school, busabonnement etc) zijn er blijkbaar ook geen afspraken gemaakt. Gaat Tom dat ook betalen ?

Het is een soort van "tijdelijk" bij iemand logeren en daar heeft de wetgever natuurlijk niks op tegen, zeker als de wettelijke voogd (in dit geval de moeder) er geen bezwaar tegen heeft.

Wat het geld betreft...

Over onkosten en dergelijke wordt er in Thuis nooit gemaald. Die permanente dag-en-nacht opvang van Luc in het Centrum moet ook stukken van mensen kosten en Luc leek na zijn mislukte financiële avontuurtjes indertijd met Peter & co toch blut. Vermits hij altijd zelfstandige was (had eigen bedrijfjes, die meestal op de fles gingen) kan hij ook geen riant pensioen hebben. Dus de vraag is wie al die onkosten in het Centrum dan betaalt? Toch niet Lowieke, die nog studeert en bovendien dat gemeenschapshuis nog (deels, de rest komt van verhuur) aan het afbetalen is. Ook Frank niet...
Gebruikers-avatar
Tiboko
Poster rang 2
Poster rang 2

Heeft bedankt: 6 keer
Is bedankt: 173 keer

Berichtdoor heidiw » za 14 apr 2018, 19:50

Tiboko schreef:
johan1969 schreef:Het is eigenlijk toch niet normaal dat een tiener (minderjarige) bij iemand woont die geen familie van hem is (tenzij in pleeggezinnen). Tom moet toch ook weten dat dat wettelijk niet kan ? En over onkosten (eten, school, busabonnement etc) zijn er blijkbaar ook geen afspraken gemaakt. Gaat Tom dat ook betalen ?

Het is een soort van "tijdelijk" bij iemand logeren en daar heeft de wetgever natuurlijk niks op tegen, zeker als de wettelijke voogd (in dit geval de moeder) er geen bezwaar tegen heeft.

Wat het geld betreft...

Over onkosten en dergelijke wordt er in Thuis nooit gemaald. Die permanente dag-en-nacht opvang van Luc in het Centrum moet ook stukken van mensen kosten en Luc leek na zijn mislukte financiële avontuurtjes indertijd met Peter & co toch blut. Vermits hij altijd zelfstandige was (had eigen bedrijfjes, die meestal op de fles gingen) kan hij ook geen riant pensioen hebben. Dus de vraag is wie al die onkosten in het Centrum dan betaalt? Toch niet Lowieke, die nog studeert en bovendien dat gemeenschapshuis nog (deels, de rest komt van verhuur) aan het afbetalen is. Ook Frank niet...

Even off-topic, Lowie heeft zijn kant van het huis (voor zover ik weet) volledig betaald met het geld dat hij van zijn moeder erfde en de huurgelden zijn dus zijn inkomen.

Terug naar Stan, Tom kun je toch moeilijk een vreemde noemen, ze hebben jarenlang samengewoond en Tom had Stan en Emma op een haar na geadopteerd. Tom zal ook wel zo slim zijn een financiële regeling te bespreken met Judith en als hij dat niet doet en alles voor Stan uit eigen zak bekostigt toont dat alleen maar dat hij die jongen echt wel graag ziet.
heidiw
Poster rang 3
Poster rang 3

Heeft bedankt: 476 keer
Is bedankt: 794 keer

Berichtdoor johan1969 » ma 16 apr 2018, 15:58

Ik vind het toch maar heel raar en ik ken niemand in die situatie
Gebruikers-avatar
johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 0 keer
Is bedankt: 97 keer

Berichtdoor ikke » ma 16 apr 2018, 16:43

Je kent niemand in die situatie? Ik gelukkig ook niet, desalniettemin vind dit ik nog een aannemelijk verhaal in "Thuis". :yup:
Ik denk dat het zowel voor Stan als voor Judith een goede tijdelijke oplossing is.
Misschien komt het daardoor wel terug in orde met het ganse gezin?
Gebruikers-avatar
ikke
Poster rang 5
Poster rang 5

Heeft bedankt: 1874 keer
Is bedankt: 1797 keer

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages